Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

7 tips om alles uit een zoekmachine marketing bureau te halen

Wat mag je van een goed zoekmachine marketing bureau verwachten? De specialisten helpen je alles uit de zoekmachines te halen. Met de focus op SEO, op SEA of op een combinatie van beiden. Voor meer bezoekers en meer omzet, zodat jouw website of webshop het belangrijke verkoopkanaal wordt dat je voor ogen hebt.

Maar, hoe zorg je ervoor dat het bureau je optimaal van dienst is? Met betrokkenheid, een sterke drive om het beste te bereiken en toch de kosten scherp in de gaten te houden? Met deze tips om alles uit een zoekmachine marketing bureau te halen zorg je voor een effectieve samenwerking die snel z’n vruchten zal afwerpen.

Goed samenwerken met een zoekmachine marketing bureau

Goed samenwerken met een zoekmachine marketing bureau vraagt om een structurele aanpak. Door vroeg samen te werken, een duidelijke doelstelling te formuleren en feedback-momenten af te spreken. Gebruik deze tips om het beste uit de samenwerking te halen:

  • Wacht niet te lang: betrek het bureau al vroeg
  • Formuleer een duidelijke doelstelling (+ budget)
  • Maak duidelijke briefings
  • Spreek feedback-momenten af
  • Creëer betrokkenheid bij het zoekmachine marketing bureau
  • Nodig het bureau in-house uit
  • Blijf er bovenop zitten

Wacht niet te lang: betrek het bureau al vroeg

Een cliché onder online marketeers, maar tegelijkertijd een waarheid als een koe. Voorkom dat je de website alsnog op z’n kop moet zetten voor betere SEO of een betere User Experience (UX) die leidt tot meer conversie.

Geslaagde zoekmachine marketing vraagt om een website waar Analytics alle ruimte krijgt, SEO hand in hand gaat met een goede gebruikerservaring en waarmee je de kans hebt om effectief te adverteren in Google en andere zoekmachines. Het is belangrijk om het bureau voor zoekmachine marketing al vroeg te betrekken, om de basis meteen goed op te bouwen.

Tip: vraag het bureau naar hun visie op Voice Search en hoe ze daar in de opzet van de website optimaal rekening mee zouden houden. Het helpt je op die manier meteen om de bureaus met goede kennis van zaken te onderscheiden van de cowboys.

Formuleer een duidelijke doelstelling

Een online marketing bureau werkt aan specifieke doelstellingen, dus het is belangrijk om die helder te formuleren. Welk doel wil je bereiken en hoe kun je dat meetbaar maken? Je kunt denken aan het aantal bezoekers op de website, de conversieratio of het percentage bezoekers dat doorklikt vanuit de zoekmachines.

Tip: ken je de zoekmachine marketing betekenis niet zo goed? Vraag het bureau naar een uitleg over wat zoekmachine marketing is. Laat het je duidelijk uitleggen, zodat je concrete doelstellingen kunt formuleren.

Voorkom dat een bureau aan de slag gaat met zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) teksten, linkbuilding en de technische optimalisatie zonder dat er sprake is van een duidelijke doelstelling. Zoekmachine marketing kan ontzettend waardevol blijken, maar is een kostbare aangelegenheid als je het bureau niet kunt afrekenen op heldere doelen.

Tip: geef concrete budgetten door aan het online marketing bureau. Of vraag het bureau naar het budget dat ze adviseren om de doelstellingen te halen. Op die manier voorkom je vervelende verrassingen over de kosten van jouw campagnes en aanpak.

Maak duidelijke briefings

Het bureau is de specialist in zoekmachine marketing, jij bent dat binnen jouw vakgebied. Geef zoveel mogelijk input, in duidelijke briefings. Spreek bijvoorbeeld over de producten, de markt waarin je actief bent en de trends die je vaststelt.

Geef aan waar de beste marges zitten en welke evenementen er op stapel zijn, zodat je daar ook online rekening mee kunt laten houden. Vertel tot in detail hoe jouw klanten eruit zien, hoe ze tot hun beslissingen komen en hoe je persoonlijke gesprekken voert. Of nodig het bureau eens uit tijdens verkoopgesprekken of strategische sessies, zodat ze jouw onderneming beter leren begrijpen.

Goede briefings met belangrijke inhoudelijke informatie maken het makkelijker de juiste keuzes te maken. Om de doelgroep online optimaal te benaderen en keuzes te maken uit beschikbare klantsegmenten of specifieke aanpakken.

Spreek feedback-momenten af

Het is belangrijk om daadwerkelijk van start te gaan met het zoekmachine marketing bureau, zodat je kunt ervaren tot welke resultaten zij komen. Ga van start, maar niet zonder vooraf feedback-momenten in te plannen. Spreek af de aanpak en resultaten iedere maand of paar maanden te evalueren. Aan de hand van de besproken doelstellingen en op basis van de budgetten die je beschikbaar hebt gesteld.

Tip: vraag het bureau vooraf op welke termijn je resultaten kunt verwachten. Zoekmachine marketing biedt meteen resultaat, terwijl SEO en linkbuilding gemiddeld genomen een paar maanden nodig hebben om het verschil te maken.

Creëer betrokkenheid bij het zoekmachine marketing bureau

Een goede samenwerking moet groeien, door betrokkenheid te creëren bij het online marketing bureau. Nodig de specialisten waarmee je werkt uit tijdens een borrel, deel een kortingscode met ze of verras ze met een beloning voor de eerste resultaten.

Een hechtere samenwerking zorgt voor kortere lijntjes en maak meer inzichten vanuit de informele sfeer mogelijk. Hoe beter jij het zoekmachine marketing bureau leert kennen, hoe beter het bureau jou van dienst kan zijn met creatieve oplossingen op maat. De investering in meer betrokkenheid betaalt zich dubbel en dwars terug dankzij gemotiveerde specialisten die graag een stapje extra zetten.

Nodig het bureau in-house uit

Na enige tijd is het een goed idee om het bureau ook eens in-house uit de nodigen. Laat de specialisten samenwerken met verschillende afdelingen. En met collega’s, zonder dat je zelf aanwezig bent. Creëer op die manier meer begrip binnen zowel de eigen organisatie als bij het zoekmachine marketing bureau.

De band wordt sterker en de lijnen worden korter. Dit maakt het voor het online marketing bureau makkelijker om in te spelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Of het helpt om sneller te schakelen als collega’s vragen of opmerkingen hebben, omdat het bureau beter door heeft waar het om gaat of wat er aan de hand is.

Blijf er bovenop zitten

Tenslotte is het verstandig om er altijd bovenop te blijven zitten. Zijn bepaalde producten bijna uitverkocht, zal een collectie verdwijnen of verwacht je juist de toevoeging van nieuwe producten of diensten? Geef dat in een vroeg stadium door aan het online marketing bureau. Dat maakt het makkelijker om er goed op in te spelen, zodat jij kunt rekenen op een aanpak die beter bijdraagt aan het bereiken van de bepaalde doelstellingen.

Alles uit een zoekmachine marketing bureau halen: samen aan de slag

Wil je alles uit de samenwerking halen? Met de bovenstaande tips kun je beter samenwerken met een zoekmachine marketing bureau. Door zelf meer te ontdekken over wat zoekmachine marketing is en door het bureau op de juiste manier te voeden. Zodat jij andersom kunt rekenen op een vakkundige aanpak door een specialist, die bovendien betrokken is bij jouw doelstellingen en belangrijke uitdagingen.