Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Jouw advertentie in Google bovenaan: de ideale biedstrategie

Met de beste biedstrategie jouw advertentie in Google bovenaan? Met een aantal handige tips zorg je ervoor dat je binnen budget bovenaan kunt verschijnen, zodat je een zo hoog mogelijk rendement maakt. Combineer de beste strategie om te bieden met effectieve Google advertenties, waarvoor we ook een aantal tips voor je op een rij zetten.

Het resultaat is een goede strategie met effectieve Google advertenties, zodat je vanuit de Google zoekresultaten veel nieuwe klanten aan je kunt binden. Voor een lager budget, terwijl de resultaten daar niet onder hoeven te leiden. Sterker nog, door netjes bovenaan te verschijnen is de kans groot dat je daar juist veel meer uit kunt halen.

Google Ads biedstrategie

De beste biedstrategie: 4 tips

Een goede biedstrategie vraagt om aandacht voor een aantal belangrijke elementen. Wij zetten 4 tips op een rij:

  • Bepaal de doel-CPA
  • Bepaal de doel-ROAS
  • Gebruik eCPC
  • Kies het juiste toeschrijvingsmodel

Bepaal de doel-CPA

De doel-CPA staat voor de maximale kosten per conversie. Wil je de kosten per conversie omlaag brengen, bijvoorbeeld om meer marge over te houden? Door dit op te nemen in de doelstelling voorkom je dat de kosten te hoog oplopen.

De CPA is een belangrijke grens voor veel klanten, zowel bij webshops als bij websites die diensten leveren. Lopen de kosten te hoog op? Dan stijgt dit uit boven de winstmarge, waardoor het niet meer interessant is om het aan te bieden. Houd er wel rekening mee dat je soms meer conversies nodig hebt om een breder klantenbestand op te bouwen of om betere automatische biedingen mogelijk te maken.

De beste biedstrategie om jouw advertentie in Google bovenaan te krijgen vraagt dus om tijdelijke investeringen, ook als dat betekent dat de winstmarges teruglopen. Uiteindelijk betaalt dit zich terug, omdat je met een goede strategie in de toekomst de kans hebt om efficiënter om te gaan met de advertenties die je plaatst.

Bepaal de doel-ROAS

Net zo belangrijk is de Return On Ad Spend, de ROAS. Je kunt hier gebruik van maken om aan te geven hoeveel (sub)conversies bijdragen aan de uiteindelijke waarde van een nieuwe aanvraag of een nieuwe klant. Het is een handige methode om de kosten in de hand te houden als je naast harde conversies ook softe conversies gebruikt om aan de doelstelling te komen. Je komt makkelijker tot het conversievolume dat je nodig hebt, waardoor je vervolgens de kans hebt om de strategie verder te optimaliseren.

Return on advertising spending
Met de ROAS-formule kan je de effectiviteit van een advertentiecampagne meten

Stel dat je conversies waardeert op €100, dan kun je uitrekenen wat een contactaanvraag of een inschrijving voor de nieuwsbrief waard is. Weet je bijvoorbeeld dat 1 op de 10 contactaanvragen leidt tot een verkoop? Dan kun je een contactaanvraag meetellen voor 10%, dus voor een waarde van €10. Als 1 op de 25 inschrijvers op de nieuwsbrief een bestelling doet is dat goed voor 4% of €4 aan waarde.

Je kunt een ROAS-doelstelling maken door uit te gaan van de fictieve opbrengst, op basis van de bovenstaande verdeling. Op die manier kom je makkelijker aan het conversievolume dat je nodig hebt, door zowel de harde als de softe conversies te gebruiken. Het is uiteraard belangrijk om de specifieke toegevoegde waarde per deel-conversie ook over een langere periode goed in de gaten te houden.

Vanuit de doel-ROAS kun je jouw Google advertentie bovenaan plaatsen, waarbij je goed in de gaten kunt houden wat de investeringen die je doet in de praktijk opleveren. Hiermee voorkom je dat de kosten te hoog oplopen, terwijl daar geen toegevoegde waarde tegenover staat.

Gebruik eCPC

Je kunt de biedstrategie om jouw Google advertentie bovenaan te krijgen bovendien afstemmen op eCPC. Het staat voor automatische biedingen, door het bod automatisch aan te laten passen aan de conversiekans. Het algoritme berekent die door uit te gaan van een hoge of een lage conversiekans voor een vertoning van de zoekopdracht. Historische gegevens bieden een uitstekende bron voor data, waarmee je na kunt gaan waar de beste kansen liggen om een hoge Return-On-Investment te garanderen.

eCPC doet zelf aanpassingen op basis van een algoritme. Toch blijf je als marketeer zelf verantwoordelijk voor het bepalen van het eerste bod, dat later aangepast kan worden. Dit is vooral een goed idee als je account nog niet zo stabiel is met betrekking tot conversieratio’s. Door op deze manier aan de slag te gaan met een biedstrategie houd je meer controle over de biedingen. Er vinden aanpassingen plaats, maar dat gebeurt binnen een bandbreedte waar je in eerste instantie zelf invloed op hebt.

Werk je met DoubleClick for Search of een ander platform van een derde partij? Ook in die gevallen kan het interessant zijn om gebruik te maken van eCPC voor de biedstrategie. Je hebt dan veel controle over de biedingen, ook al maak je gebruik van een algoritme om de optimalisatie te doen.

Kies het juiste toeschrijvingsmodel

Tenslotte is het belangrijk om gebruik te maken van een geschikt toeschrijvingsmodel. Als je een doel-CPA, een doel-ROAS of eCPC gebruikt zorg je er hiermee voor dat je aangeeft op welke manier de aankopen bijdragen aan de doelstellingen die je hebt vastgesteld.

In Google Ads kun je gebruik maken van verschillende attributie- of toeschrijvingsmodellen. Je hebt de keuze uit de volgende varianten:

  • Eerste interactie
  • Laatste interactie
  • Positie-gebaseerd
  • Gegevens-gestuurd
  • Lineair
  • Tijdsinterval

Het is wat dat betreft moeite om de ‘beste’ methode te adviseren. Dit hangt af van een aantal verschillende factoren. Het is de moeite waard om de verschillende modellen te vergelijken en na te gaan hoe die aansluiten bij de manier waarop je gebruik maakt van Google Ads.

Je kunt de verschillende biedstrategieën gebruiken om jouw advertentie in Google bovenaan te krijgen, waarmee je ervoor zorgt dat dit past binnen de doelstellingen. Voor een maximale kostenpost per conversie of op basis van zowel de harde als de zachte conversies. En met de mogelijkheid om het eerste bod dat je zelf doet automatisch bij te laten stellen op basis van een algoritme. Stuk voor stuk handige hulpmiddelen om het beste bod te doen, waarmee je bovenaan komt. Op een voordelige manier, om de kosten binnen de perken te houden en (op de lange termijn) een interessante winstmarge over te houden.

Advertentie in Google bovenaan: aan de slag

Jouw advertentie in Google bovenaan laten verschijnen en benieuwd hoe je daarvoor de beste biedstrategie kunt opstellen? Wij leggen het je graag uit of gaan er voor je mee aan de slag, waardoor je daar zelf geen omkijken naar hebt. En als je daarnaast werkt aan effectieve advertenties die goed scoren komt dat de conversie enorm ten goede.

Benieuwd hoe we dat aanpakken voor andere klanten? Neem contact op, dan zorgen we er met een goede biedstrategie voor dat jouw advertentie in Google bovenaan zal verschijnen.