Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

5 tactieken van een ervaren zoekmachine marketing specialist

Benieuwd hoe een SEO specialist werkt aan de beste online ervaring voor bezoekers? Effectieve zoekmachine marketing vraagt om een zoekmachine marketing specialist en SEA specialist in één, net als een handige techneut die weet hoe de website technisch in elkaar moet zitten.

Ontdek hoe we als zoekmachine marketing bureau werken aan de beste online beleving voor de bezoekers van onze klanten. Met aandacht voor Voice Search en aan de hand van andere belangrijke trends en ontwikkelingen.

De beste tips van een zoekmachine marketing bureau

Benieuwd naar onze beste tips? Ontdek hoe een zoekmachine marketing specialist het verschil voor jouw website kan maken:

  • Korte laadtijd: een warm welkom
  • Veiligheid: HTTPS en SSL
  • Optimaliseren voor onderwerpen
  • Afbeeldingen, infographics en video’s
  • Content, online autoriteit en techniek

Korte laadtijd: een warm welkom

Iedere SEO specialist weet: met alleen goede content kom je er niet. Het is minstens zo belangrijk om aan je online autoriteit te werken, net als aan uitstekende website-techniek. Een belangrijk onderdeel daarvan is de laadtijd, zowel die van de homepage als van andere pagina’s die bezoekers bekijken.

Er is niets zo vervelend als een pagina die traag laadt. Online hebben bezoekers weinig tijd, waardoor het essentieel is om ze meteen de informatie aan te bieden die ze zoeken. Dat begint met een korte laadtijd, van maximaal een paar milliseconden. Iedere SEO specialist kan je vertellen hoe dit zowel de vindbaarheid als jouw online conversie verbetert. Je zorgt voor een warm welkom van jouw bezoekers, iets dat ook Google enorm waardeert.

Veiligheid: HTTPS en SSL

Wat iedere SEO specialist en SEA specialist je daarnaast kan vertellen is dat de online veiligheid essentieel is. Dat was altijd al belangrijk, maar vooral sinds Google heeft besloten om onveilige websites op een achterstand te zetten. In Google Chrome verschijnt standaard een waarschuwing op websites zonder HTTPS-verbinding met een SSL-certificaat. En die websites krijgen een minnetje achter hun naam als het gaat om de organische zoekresultaten.

Een zoekmachine marketing specialist zal je dus altijd adviseren om goed te werken aan de veiligheid van jouw website. Op basis van HTTPS en met een geldig SSL-certificaat. Op die manier voldoet jouw website netjes aan de richtlijnen, en bied je jouw bezoekers een veilige online omgeving.

Let op: check álle pagina’s van jouw website als je een SSL-certificaat voor HTTPS gebruikt. Blijkt één pagina nog een onderdeel te bevatten zonder HTTPS-verbinding? Dan kan de hele website als niet-veilig worden aangemerkt.

Zorg er samen met een zoekmachine marketing bureau voor dat de volledige website veilig is. Met een nieuwe website volgens de actuele richtlijnen of door alle bestaande elementen te voorzien van zowel het certificaat als de veilige verbinding.

Optimaliseren voor onderwerpen

Vooral de SEO specialist weet dat het belangrijk is om niet meer voor specifieke zoektermen te optimaliseren. De tijd waarin het voldoende was om in dit artikel 10x de term ‘zoekmachine marketing specialist’ voorbij te laten komen is definitief voorbij. Sinds het Google Hummingbird-algoritme kan de zoekmachine uitstekend ‘lezen’ waar een webpagina of een artikel over gaat. Dat vraagt om een artikel met natuurlijk de hoofdzoekterm, maar daarbij ook een aantal aanvullende zoektermen.

Het is belangrijk om het in het artikel ook te hebben over een SEO specialist en een SEA specialist, net zoals een zoekmachine marketing bureau. Met die verschillende elementen wordt goed duidelijk waar het artikel over gaat. Het draagt bij aan een sterk verhaal voor de bezoeker, terwijl ook Google beter door heeft dat het een artikel is van goede kwaliteit.

Tip: denk vooraf na over interessante onderwerpen, voor een blog, een kennisbank of andere pagina’s op de website. Ga uit van onderwerpen met hoofdzoektermen, en zoek daar relevante aanvullende zoektermen bij. Optimaliseer voor de combinatie daarvan, met verdiepende lagen om de content vanuit meerdere richtingen te ondersteunen en de vindbaarheid te verbeteren.

Afbeeldingen, infographics en video’s

De SEA specialist is kritisch op de quality score van een webpagina en ook voor de SEO specialist wordt dat steeds belangrijker. Een goede zoekmachine marketing specialist weet dat een stuk tekst alleen pas de basis is. Probeer dat te verrijken met afbeeldingen, infographics en bijvoorbeeld een video. Kies de ideale manier om informatie over te brengen aan bezoekers, zodat de pagina voor hen zoveel mogelijk toegevoegde waarde krijgt.

Het is daarbij uiteraard een goed idee om de verschillende elementen te optimaliseren voor Google. Een zoekmachine marketing bureau kan je helpen om in de tekst zoektermen te verwerken en ook de afbeeldingen, infographics en video’s goed te optimaliseren. Met de belangrijkste zoektermen voor directe vindbaarheid, en om Google te laten zien dat de pagina waardevol is voor bezoekers.

Tip: met name infographics en video’s verlengen de tijd dat bezoekers op de pagina doorbrengen. Lukt het je om ze daarna door te laten klikken naar een verdiepend artikel of een contactpagina? Google RankBrain herkent dat gedrag door bezoekers, en waardeert je met een betere organische vindbaarheid.

Content, online autoriteit en techniek

Een goede zoekmachine marketing specialist weet hoe de drie peilers voor organische vindbaarheid samen het best werken. Het gaat om:

  • Content
    Content op de website moet zoveel mogelijk waarde toevoegen. Het is belangrijk om met tekst, afbeeldingen, infographics en video’s voor een zo interessant en relevant mogelijk stuk te zorgen. Informatie voor bezoekers waar zij wat aan hebben, zodat het de online ervaring verbetert.
  • Online autoriteit
    Sterke online autoriteit is voor Google een belangrijk signaal dat een website van toegevoegde waarde is. Creëer autoriteit voor zowel de website als geheel als voor specifieke pagina’s die extra aandacht nodig hebben.
  • Techniek van de website
    Beperk de laadtijd, zorg voor een duidelijke sitestructuur en gebruik URL’s die op een logische manier in elkaar zitten. Belangrijke onderdelen van de technische optimalisatie, zodat dit goed bijdraagt aan de organische vindbaarheid.

Het zijn activiteiten waar vooral de SEO specialist je goed bij kan helpen. De SEA specialist kan er in de tussentijd voor zorgen dat je effectief gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Ads. Zodra de organische resultaten verbeteren kun je de advertenties afbouwen, omdat je organisch beter vindbaar wordt.

Zoekmachine marketing specialist: aan de slag

Op zoek naar een zoekmachine marketing bureau waarmee je aan de slag kunt? Om de organische vindbaarheid te verbeteren en om optimaal te scoren in de zoekmachine? Neem contact op, we zijn de zoekmachine marketing specialist waar jij naar op zoek bent.