Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Zoekmachine marketing in 2022: voice search, long-tail en 3 extra tips

In 2019 inzetten op zoekmachine marketing en benieuwd hoe je dat het best aanpakt? Ontdek belangrijke trends voor het komende jaar, waar een bureau of specialist je meer over kan vertellen. Voor een moderne werkwijze met de beste resultaten, waardoor jouw website of webshop een belangrijk (extra) verkoopkanaal wordt.

Benieuwd waarop te letten met zoekmachine marketing? Dit zijn de belangrijke trends voor 2022:

  • Zet in op Voice Search
  • Richt je op de long-tail
  • Beantwoord specifieke vragen
  • Denk breder dan geschreven content
  • Gebruik Structured Data

Zoekmachine marketing trends voor 2022

Voice Search en de long-tail hebben de laatste tijd een steeds meer belangrijke rol ingenomen. In het verlengde daarvan is het verstandig om vooral heel specifieke vragen te beantwoorden. Met geschreven content, maar ook met meer dan dat. En gebruik Structured Data om ook de zoekmachine duidelijk aan te geven wat je aan het doen bent. De bezoeker staat altijd op één, maar ook zoekmachines zoals Google hebben nog een paar handvatten nodig om jou bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.

Zet in op Voice Search

Specialisten in zoekmachine marketing zijn het erover eens: Voice Search zal in 2019 definitief doorbreken. De nieuwe generatie maakt er al volop gebruik van om snel iets op te zoeken, en met de komst van Google Home, Amazon Echo en de Sonos One raken ook anderen er steeds meer aan gewend.

voice search
Voice search statistieken

De assistenten worden beter in het herkennen van onze zoekopdrachten, waardoor het belangrijk is om daar met content goed op in te spelen. Gesproken zoekopdrachten hebben een andere structuur dan getypte vragen en kreten. Speel daar met goede zoekmachine marketing op in, om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. En beter nog, om het eerste antwoord te zijn dat Google, Amazon, Sonos of Apple laat zien of laat horen.

Richt je op de long-tail

Een trend die net als Voice Search al enige tijd bezig is: de long-tail wordt belangrijker.

Tip: zoekmachine marketing specialisten maken onderscheid tussen short-tail en long-tail zoektermen. Short-tail staat voor generieke termen bestaande uit 1 of 2 woorden. De long-tail is specifieker en bestaat uit 3 of meer woorden.

Richt je strategie en campagnes in op deze long-tail, door meer specifieke zoektermen uit te werken. Je komt er als webshop in schoenen niet meer door te optimaliseren voor een zoekterm zoals [schoenen]. Kies in plaats daarvan voor zoektermen zoals [mannenschoenen van leer], [damesschoenen met franjes] en [<kleur> <merk> damesschoenen].

Die long-tail combinaties sluiten bovendien goed aan bij Voice Search. Gesproken zoekopdrachten zijn vaak uitgebreider, omdat we de woorden makkelijker en sneller kunnen uitspraken dan dat we die kunnen typen.

Tip: gebruik interne links tussen de content voor alle specifieke zoektermen. Creëer op die manier een kennisbank of goede linkstructuur in de webshop, met categorieën, subcategorieën en producten.

Populair keywords vs Long-tail
Meer bezoekers via long-tail zoektermen

Beantwoord specifieke vragen

Die specifieke zoekopdrachten voor de long-tail zijn bovendien goed geschikt om vragen te beantwoorden. Richt jouw zoekmachine marketing in als een goede klantenservice, die antwoord kan geven op alles wat (potentiële) klanten zich afvragen.

Tip: houd een brainstorm en maak een mindmap. Begin met een onderwerp en bedenk vragen die consumenten daarover kunnen hebben. Maak deelvragen en creëer sub-mindmaps. AnswerThePublic kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

Het beantwoorden van specifieke vragen is een uitstekend idee voor goede zoekmachine marketing in 2019. Bovendien biedt het de kans om hoger in Google te ranken met featured snippets. Het zijn de directe antwoorden op vragen van consumenten, die Google laat zien zonder de website te bezoeken. De click-through-ratio (CTR) voor die resultaten is ontzettend hoog. Een uitstekende manier om zowel de vindbaarheid, CTR als de uiteindelijke conversie te verbeteren.

Denk breder dan geschreven content

Belangrijk is het om in 2022 niet alleen meer te werken aan geschreven content. Geschreven blogs zoals deze bieden waardevolle informatie voor bezoekers en helpen Google te bepalen waar de website over gaat. Die twee elementen dragen uitstekend bij aan de vindbaarheid en zichtbaarheid in de zoekmachine. Toch is dat niet alles, omdat we ook steeds meer ‘rijke’ content zien.

Een gemiddelde zoekopdracht leidt tot zowel geschreven als andere resultaten. De Search Engine Results Page (SERP) toont zowel geschreven artikelen als afbeeldingen, Google Maps-locaties en bijvoorbeeld video’s of shopping-resultaten. Zet breed in met waardevolle content, om bezoekers de best mogelijke informatie te bieden.

Verrijk je website met waardevolle content

Optimaliseer zowel teksten, foto’s, video’s als de producten in de webshop. Creëer op die manier zoveel mogelijk rijke content, ook door de verschillende elementen met elkaar te combineren. Artikelen met foto’s, infographics en video’s scoren aanzienlijk beter dan de platte tekst alleen. Google wil bezoekers de best mogelijke informatie aanbieden, dus verzamel alle relevante bronnen en deel informatie op de manier waarop die zich het best laat presenteren.

Gebruik Structured Data

In meer technische zin wordt Structured Data nog belangrijker voor zoekmachine marketing. Specialisten en bureaus kennen het belang van technische SEO, als één van de drie onderdelen voor goede vindbaarheid.

Structured Data maakt de pagina begrijpelijk voor zoekmachines zoals Google. Het geeft aan welke informatie je graag wilt tonen. Dat kan gaan om de SEO-titel, de breadcrumb, eventuele recensies met sterren, een sitelink, producten, recepten of evenementen die er plaats zullen vinden.

Let op: Structured Data is geen ranking factor voor de zoekresultaten. Het is wel dé methode om de SEO-titels en meta-beschrijvingen in de zoekresultaten zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren.

Op zoek naar zoekmachine marketing advies door een bureau of specialist? Vraag naar de mogelijkheden op het gebied van Structured Data, vooral als je zelf geen kaas hebt gegeten van de techniek. Een belangrijke manier om de CTR te verhogen, zodat bezoekers jouw zoekresultaten ook daadwerkelijk aanklikken.

Aan de slag met een zoekmachine marketing specialist

Benieuwd waar het verder heen gaat met zoekmachine marketing in 2022 en SEO in het bijzonder? Wat is de kracht van linkbuilding en hoe zien waardevolle links er het komende jaar uit? Het zijn vragen waar de specialist je uitstekend antwoord op kan geven. Om een goede zoekmachine-strategie te bepalen, tactieken vast te stellen en daarmee vervolgens aan de slag te gaan.

Werk samen met een zoekmachine marketing bureau aan het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw website of webshop. Zodat je bovenaan de zoekresultaten staat op de belangrijke termen en je het budget dat daarvoor beschikbaar is zo effectief mogelijk in kunt zetten. Goede marketing in de zoekmachine, zodat de website of webshop het belangrijke verkoopkanaal wordt of blijft dat je voor ogen hebt.