Linkbuilding informatie

Doet linkbuilding er nog wel toe? Dat is een vraag die we regelmatig voorbij zien komen. Om direct een antwoord op deze vraag te geven zeggen we volmondig JA maar wel met een kanttekening dat het niet meer zo simpel is als vroeger aangezien Google de afgelopen jaren niet stil heeft gezeten. De vuistregel is: ga voor kwaliteit niet de kwantiteit!

Vertel mij meer! Neem contact op

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Om te begrijpen waarom linkbuilding belangrijk is moeten we terug naar 1998 toen Google werd opgericht en bestond uit een simpele website met als doel de beste websites tonen in de zoekresultaten aan de hand van een zoekopdracht. Uiteraard streeft Google nog steeds naar dit doel maar de grote uitdaging blijft, hoe bepaal je welke website het beste is en past bij een zoekopdracht?

Google heeft daarom een systeem ofwel algoritme ontwikkeld waarmee ze in staat zijn om websites automatisch te beoordelen op verschillende factoren. In de basis is Google hierdoor in staat om te snappen waar jouw website over gaat. Deze info kunnen ze mooi koppelen aan zoekopdrachten binnen Google, maar wat nou als er meerdere websites zijn die dezelfde info, producten of diensten aanbieden? Er is immers maar een positie bovenaan en welke website is nu het best om hier weer te geven?

Google algoritme

Met de hulp van het algoritme kan Google websites beoordelen en dit systeem heeft als enige taak om websites non-stop te onderzoeken op honderden factoren. Al deze info bij elkaar geeft jouw website een bepaalde score. Bij een goede score is de waardering vanuit Google groter en zal jouw website dus hoger worden weergegeven in de zoekresultaten. Het Google algoritme kijkt naar verschillende factoren die we weer kunnen verdelen in 2 onderdelen, on-page en off-page.

On-page factoren

Bij het on-page gedeelte scant het algoritme websites op factoren als aantal pagina’s, inhoud en leesbaarheid van teksten, afbeeldingen, titels, taal en grammaticafouten maar ook bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website, gebruiksvriendelijkheid en of je website geschikt is voor mobiele apparaten.

Off-page factoren

Het probleem bij on-page is dat er meerdere websites kunnen zijn die evengoed zijn geoptimaliseerd en dus dezelfde score van Google krijgen maar er is maar één nummer 1 positie binnen de zoekresultaten mogelijk. Daarom moet het algoritme verder onderzoeken en zo zijn de off-page factoren in het leven geroepen. Dit zijn externe invloeden zoals bijvoorbeeld een positieve review over jouw product met linkvermelding naar jouw website op een forum. Het algoritme pikt deze linkverwijzingen automatisch op en als dit er meer zijn dan van de concurrent en tevens van hoog gewaardeerde websites zorgt dit voor een betere score, dus hogere positie in de zoekmachine.

Juist omdat er in competitieve markten veel spelers zijn die dezelfde producten of diensten aanbieden en hun on-page zaken al tot in de puntjes zijn geoptimaliseerd is de off-page factor -> Linkbuilding van groter belang. Hiermee kan je dus onderscheiden (een hogere scoren halen) ten opzichte van de concurrentie en dus hoger komen te staan in de gratis zoekresultaten.

Linkbuilding uitbesteden?

SEOdiensten is met linkbuilding gespecialiseerd in het verbeteren van je backlinkprofiel.
Vraag vrijblijvend een adviesplan aan om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen.