Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Conversieoptimalisatie in 2019: welke trends mag je niet missen?

Aan de slag met conversieoptimalisatie in 2019 en benieuwd naar de trends voor het komende jaar? Het vakgebied begint volwassen te worden, waardoor steeds beter duidelijk wordt hoe je hiermee goede resultaten boekt.

Wij zetten 5 trends en tips voor je op een rij, waarmee je in 2019 aan de slag kunt met conversieoptimalisatie. Om de conversie te verhogen in jouw webshop of op jouw website. Maak van bezoekers nieuwe klanten, zodat het online kanaal zal zorgen voor meer omzet.

Conversieoptimalisatie voor 2019: 5 tips

Benieuwd naar onze tips en trends voor 2019? We zetten ze voor je op een rij:

  • Eén resultaat maakt nog geen zomer
  • De beste gebruikerservaring
  • Kijk naar de ROI
  • CRO voor succesvolle advertenties
  • Meer dan algemene A/B-testen

Eén resultaat maakt nog geen zomer

Een succesvolle optimalisatie uitgevoerd? Gefeliciteerd! Maar, daar houdt het niet op. Sterker nog, daar begint het pas. CRO (conversieoptimalisatie) is een doorlopend proces, om steeds nieuwe verbeteringen door te kunnen voeren.

Het is goed om het jaar te starten met duidelijke targets. Voor experimenten en voor de conversie, net als voor de omzet die daaruit volgt. Maar, het is niet voldoende om te stoppen zodra je die doelen haalt of je een belangrijke stap zet. Zorg er in plaats daarvan voor dat je steeds werkt aan nieuwe experimenten.

Lukt het om een pagina of een deel van de website te optimaliseren? Ga er van uit dat het altijd nóg een stapje beter kan. En houd rekening met een doelgroep die verandert, nieuwe technologieën en de verbeteringen bij concurrenten. Door CRO te beschouwen als een proces in plaats van een eenmalige taak kun je de anderen steeds een stapje voor blijven.

De beste gebruikerservaring

Goede conversieoptimalisatie gaat om meer omzet, toch? Dat klopt, maar dat is eerder een gevolg dan de oorzaak van het succes. Het zou in eerste instantie niet puur om de conversie moeten gaan, maar om het verbeteren van de ervaring voor gebruikers.

Vergelijk het met Google AdWords en SEO: je optimaliseert de website en advertenties voor de gebruiker. Kun je jouw klanten precies dat bieden waar ze naar op zoek zijn? Dan is de kans groot dat ze een aankoop of een aanvraag doen. Je optimaliseert de gebruikerservaring, waardoor het resultaat is dat ze een aankoop bij je doen.

Op die manier geldt dat ook voor conversieoptimalisatie. Het is belangrijk om de online ervaring te optimaliseren. Bedien bezoekers op hun wenken, zodat het voor hen een logische stap wordt om een bestelling te doen of een aanvraag te plaatsen. De conversie is het resultaat van je inspanningen, niet de doelstelling op zich.

Tip: voorkom dat conversieoptimalisatie ten koste gaat van jouw branding en imago. Voorkom een te harde focus op conversies, waarmee je klanten juist op een minder optimale manier van dienst zou zijn. Creëer loyaliteit, zodat je op de lange termijn bouwt aan een waardevolle relatie.

Kijk naar de ROI

Je houdt natuurlijk netjes bij wat het conversiepercentage is. Hoeveel bezoekers doen daadwerkelijk een aankoop of een aanvraag? Het is interessant, mits je ook goed kijkt naar de ROI. De Return-On-Investment laat onder de streep zien of het verstandig is om hierin te blijven investeren.

Ga uit van het aantal gebruikers, de conversieratio en de conversiewaarde. Wat levert het op dat er meer bezoekers een aankoop of een aanvraag doen? Het is heel aantrekkelijk om de conversie te optimaliseren voor een product, maar als dat nauwelijks bijdraagt aan de omzet is het de investeringen mogelijk niet waard. Optimaliseer vooral voor processen die tot veel toegevoegde waarde leiden.

Let op: die toegevoegde waarde kan omzet betekenen, maar kan ook gaan om een beter imago of een meer loyale klantengroep die op termijn meer aankopen zal doen.

Zodra je werkt aan conversieoptimalisatie is de ROI heel belangrijk, om daar zowel nu als in de toekomst mee te kunnen blijven werken. Op een manier die onder de streep geld oplevert, dankzij de investeringen die je doet. En dankzij de kennis die je opdoet, om daar nu en in de toekomst handig gebruik van te kunnen maken binnen de organisatie.

CRO voor succesvolle advertenties

Veel bedrijven maken nog een afweging tussen conversieoptimalisatie en adverteren. Dat is zonde, omdat de beiden juist heel goed hand-in-hand gaan. Met advertising kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer bezoekers naar de website komen. Die bieden vervolgens de kans om hun gedrag te testen, in de verschillende scenario’s die je gebruikt. Dankzij een groter aantal bezoekers kun je in kortere tijd meer testen doen, met significante resultaten.

Andersom zorgt conversieoptimalisatie ervoor dat je optimaal kunt profiteren van advertising. Dankzij de optimalisatie van de conversie zullen meer nieuwe bezoekers klant worden, waardoor de omzet oploopt. Dat biedt weer kansen om meer te adverteren, zodat je het proces kunt herhalen. Je creëert een vicieuze cirkel in de goede richting, waarmee je zelf budget creëert om door te gaan met de beide activiteiten. Vooral als je daar doorlopend mee aan de slag gaat kan dit geweldige resultaten opleveren.

Meer dan algemene A/B-testen

En de belangrijkste trend voor 2019? Het is belangrijk om verder te kijken dan A/B-testen alleen. Gebruik conversieoptimalisatie om jouw doelgroep goed te leren kennen, de doelgroep beter te begrijpen en de gebruikerservaring te optimaliseren.

En hoe je dat in de praktijk kunt toepassen? Het is een goed idee om in te zetten op meer personalisatie. Probeer de website af te stemmen op specifieke doelgroepen of segmenten die je ontvangt. Probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat zij belangrijk vinden, om hen online de best mogelijke ervaring te bieden.

Op die manier gaat conversieoptimalisatie in 2019 niet meer om een groene of een blauwe knop om af te rekenen, maar om de gehele online ervaring. Welke informatie presenteer je op welk moment en wat zijn de emoties of behoeften waar je op wilt inspelen? Door daar goed over na te denken en dit te vertalen naar conversieoptimalisatie kun je een grote stap zetten. Je bent jouw concurrenten steeds een stap voor, omdat je steeds beter leert begrijpen wat jouw bezoekers belangrijk vinden en hoe zij klant bij je worden.

Conversieoptimalisatie in 2019: aan de slag

Enthousiast over de mogelijkheden die conversieoptimalisatie in 2019 te bieden heeft? Zorg er met de mogelijkheden en inzichten voor dat je de online gebruikservaring tot in de puntjes kunt optimaliseren. Je zorgt er op die manier voor dat bezoekers het een logische stap gaan vinden om een bestelling te plaatsen of om een aanvraag bij je te doen.

Benieuwd hoe je zelf aan de slag kunt met conversieoptimalisatie in 2019 en hoe je ervoor zorgt dat het online kanaal sterker bij gaat dragen aan meer omzet? Neem contact op, we horen graag van je.