Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Google Adwords advertentie maken: 7 tips

Een Google Adwords advertentie maken en dat zo slim mogelijk aanpakken? We zetten 7 tips op een rij om de copy daarvoor goed op te stellen. Met aandacht voor de concurrentie en met een sterke CTA, net als met een paar slimme psychologische trucs.

Effectieve Google advertenties helpen om meer te verkopen, omdat ze de prestaties van de copy verbeteren en zorgen voor meer verkopen of aanvragen.

Google AdWords heet inmiddels Google Ads

7 Google Ads advertentie tips

Benieuwd naar onze tips? We zetten er 7 voor je op een rij:

  • Bekijk de concurrentie
  • Verwerk een goede CTA
  • Gebruik hoofdletters
  • UBR in plaats van USP
  • Het AIDA-model
  • Gebruik sociale bewijskracht
  • Benut schaarste

Bekijk de concurrentie

Een goede Google advertentie maken die scoort? Dan is het de moeite waard om eerst eens kort naar de concurrenten te kijken. Zoek naar de zoekterm waar het je om gaat en ontdek hoe anderen daar mee omgaan. Wat zijn USP’s die zij gebruiken? Hoe nemen ze onzekerheid weg bij klanten en wat hebben ze te bieden?

Een blik op de concurrentie is om twee redenen heel interessant. Je kunt inspiratie opdoen om dit goed aan te pakken, én je ziet alvast in welk speelveld jouw advertentie voor Google straks terecht zal komen. Houd daar rekening mee in de copy die je gebruikt, zodat je daarmee een goede indruk kunt maken en de kans op conversie zo groot mogelijk maakt.

Een sterkte-zwakteanalyse (SWOT) kan je helpen bij het opzetten van een effectieve Google Ads advertentie

Verwerk een goede CTA

Essentieel in goede advertenties is een sterke CTA, net als in alle vormen van content bedoeld om een bezoeker of potentiële klant aan te zetten tot actie.

Een CTA kan verschillende vormen hebben. Het kan gaan om een aankoop of een aanvraag, net als om een klik naar de volgende pagina. Probeer in Google advertenties de nieuwsgierigheid op te wekken om door te klikken. Naar jouw pagina, in plaats van naar die van concurrenten. Ook hiervoor is het goed om wat inspiratie op te doen bij concurrenten.

Gebruik hoofdletters

Het gebruik van hoofdletters in advertenties voor Google is interessant. Normaal gesproken staan die alleen aan het begin van de zin. Google Ads laat zien dat het ook waardevol kan zijn Om Ieder Woord Met Een Hoofdletter Te Laten Beginnen.

Het is de moeite waard om advertenties met meer hoofdletters te testen ten opzichte van ads waarin je daar geen gebruik van maakt. In sommige gevallen trekt dit meer aandacht, waarmee je de kans hebt om de conversie te verbeteren. Houd er wel rekening mee dat het ook schreeuwerig kan overkomen, waardoor het geen recept voor gegarandeerd succes is. Experimenteren is de beste manier om na te gaan of dit voor jouw product of dienst een goed idee is.

UBR in plaats van USP

Eerder al kwamen de USP’s even aan bod, om daarmee bezoekers te overtuigen om jouw website aan te klikken (en daar een aanvraag of aankoop te doen). De USP is aan de andere kant op z’n retour, omdat het belangrijker is geworden om uit te gaan van specifieke behoeften bij potentiële klanten.

Veel relevanter is het daarom om uit te gaan van een UBR. Dat staat voor Unique Buying Reason, in plaats van het Unique Selling Point wat de USP is. Je gaat niet meer uit van geweldige eigenschappen van jouw bedrijf, merk of product, maar van de redenen voor de klant om er gebruik van te willen maken. Welke behoeften leven er bij de klant en hoe kun jij daarin voorzien?

Speel in op zekerheid, trots, angst en andere emoties. Op die manier heb je de kans om klanten heel concreet te laten zien wat jouw oplossing te bieden heeft, zodat het verleidelijker wordt om jouw Google Ads advertentie aan te klikken.

Bij Unique Buying Reasons (UBR) staat de klant centraal, dit zou het zelfde moeten zijn als bij USP alleen het verschil zit in de denkwijze

Het AIDA-model

Heel waardevol als je Google Ads advertenties gaat maken is het AIDA-model. Het staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Je trekt in eerste instantie de aandacht van de klant, bijvoorbeeld door het gebruik van hoofdletters. Zodra je de aandacht eenmaal hebt kun je door naar de volgende stap. Je gebruikt de titel en de tekst van je advertentie om interesse te wekken.

Is dat gelukt? Dan werk je aan het verlangen van de klant, bijvoorbeeld door in te spelen op de emoties uit de vorige tip. Tenslotte gebruik je een call-to-action om aan te zetten tot de actie die je wenst. Dan gaat het natuurlijk om het aanklikken van jouw website, om daar opnieuw het AIDA-model toe te passen op de landingspagina.

Grijp de aandacht, maak een connectie, creëer behoefte en zet aan tot actie

Gebruik sociale bewijskracht

Ben je benieuwd naar handige psychologische trucs om jouw Google Ads advertenties te maken met maximale effectiviteit? Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van sociale bewijskracht.

Mensen zijn groepsdieren, we houden ervan om een veilige keuze te maken waarmee we anderen volgen. Zit het ene terras bijna vol en zit er niemand op het andere? Ondanks dat je op een leeg terras veel sneller geholpen wordt kies je waarschijnlijk voor de relatieve drukte. We volgen graag het sociale bewijs van anderen, omdat dit aangeeft dat het daar waarschijnlijk lekker eten is. Of gezellig zitten, net wat je belangrijk vindt.

Het is in de Google Ads-advertenties die je maakt daarom een goed idee om aan te geven hoeveel andere klanten er al gebruik van je product maken. Of geef aan dat het storm loopt met de voorraad, waardoor de klant er snel bij moet zijn. Slimme psychologische overtuiging, dankzij sociale bewijskracht.

Benut schaarste

Heb je nog maar een paar items over? Dan kun je juist schaarste benutten. Schaarste werkt psychologisch precies andersom. Als ergens maar weinig van verkrijgbaar is gaat het brein er vanuit dat dit heel waardevol zal zijn.

Het is een biologisch overblijfsel uit andere tijden, toen alles van werkelijke waarde nog moeilijk verkrijgbaar was. Denk aan goud, dat in beperkte mate beschikbaar is. De schaarste daarvan drijft de prijs op, waardoor we er graag veel voor betalen. Benadruk schaarste door aan te geven dat klanten slechts tijdelijk gebruik kunnen maken van een aanbieding of dat er nog maar beperkte voorraad beschikbaar is.

Google Ads advertentie maken

Met de bovenstaande tips kun jij de beste Google Ads advertentie maken. En is dat juist iets dat je liever aan een zoekmachine marketing specialist overlaat? Geen probleem, wij gaan er graag voor je mee aan de slag.

Neem contact op, dan leggen we je uit hoe we dat voor andere klanten doen en hoe we voor jou kunnen werken aan de beste advertenties. Wij zullen Google Ads advertenties maken waarmee jij kunt rekenen op een hoge conversie en sterke bijdrage aan de online omzet.

Contact opnemen