Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

7 manieren om jouw organische zoekresultaten te verbeteren

Jouw positie in de organische zoekresultaten verbeteren? Het zijn de gratis resultaten in Google, waarvoor je niet hoeft te betalen als er een bezoeker op klikt. Per klik daardoor goedkoper dan Google Ads, maar hoe zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt? Met de juiste aanpak werk je stap voor stap aan een betere vindbaarheid.

Info: organische zoekresultaten, SEO en organisch verkeer. De verschillende termen hebben sterk met elkaar te maken. SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat over de optimalisatie van jouw website om hoger te scoren in de organische resultaten. Dat trekt meer organisch verkeer, wat staat voor bezoekers waarvoor je niet per klik hoeft te betalen.

Benieuwd naar de tips om organisch beter te scoren?
Wij zetten het voor je op een rij, zodat je beter weet waar goede SEO om vraagt.

Wat is waar over organische zoekresultaten?

De exacte manier waarop Google de organische zoekresultaten rangschikt kent alleen de zoekmachine zelf. En sterker nog, dit bepaalt het algoritme en daar is niemand bij het bedrijf volledig van op de hoogte. Gelukkig bieden trial-and-error en meer geavanceerde onderzoeken door SEO-specialisten inzichten in wat er wel en niet werkt. En wat er wel en niet waar is over deze zoekresultaten.

De organische resultaten zijn gratis, je hoeft niet te betalen op het moment dat bezoekers jouw website aanklikken. Om hoog in Google te komen en daar te blijven is het wel belangrijk om te investeren in SEO. Geen enkel bureau kan je garanderen om op de eerste pagina (laat staan de eerste positie) te komen, dus laat je daarover niets wijsmaken. Houd er rekening mee dat een gestructureerde aanpak gericht op de lange termijn vaak de beste resultaten oplevert.

7 tips: hoger in Google

Met een aantal handige tips kun je effectief werken aan betere organische zoekresultaten:

  • Bepaal hoofd- en subonderwerpen
  • Vind zoektermen bij de onderwerpen
  • Onderscheid short-tail en long-tail zoektermen
  • Kijk verder dan de rankings in Google
  • Bouw aan een kennisbank
  • Schrijf ondersteunende blogs
  • Combineer goede content met linkbuilding

Bepaal hoofd- en subonderwerpen

Goede zoekmachine optimalisatie begint met het vaststellen van belangrijke hoofd- en subonderwerpen. Het is belangrijk om te bepalen rondom welke onderwerpen de vindbaarheid moet verbeteren. Het kan gaan om waardevolle productcategorieën in een webshop, net als belangrijke diensten voor websites.

Verdeel het geheel over hoofd- en subonderwerpen, bijvoorbeeld aan de hand van een mindmap. Vind bij een productcategorie bijvoorbeeld subcategorieën, net als specifieke aanvullende diensten of extra’s bij de belangrijkste dienstverlening. Op die manier wordt goed duidelijk waar het om gaat, zodat je kunt vaststellen rondom welke onderwerpen je hoger in Google wilt komen.

Vind zoektermen bij de onderwerpen

Een zoekmachine marketing specialist kan die hoofd- en subonderwerpen vervolgens omzetten naar zoektermen. Dat zijn de termen waar (potentiële) klanten daadwerkelijk naar zoeken. Soms verschillen die termen van de vastgestelde onderwerpen, omdat de doelgroep ergens net anders naar zoekt dan de manier waarop je daar zelf over spreekt.

Het resultaat van deze omzetten is een zoekwoordenonderzoek. Daaruit blijkt welke zoektermen er van belang zijn, hoeveel mensen daar maandelijks naar zoeken en hoeveel andere bedrijven hiermee bezig zijn (concurrentie- of moeilijkheidsscore). Om beter te scoren in de organische zoekresultaten is het belangrijk om die zoektermen aandacht te gaan geven, bijvoorbeeld met content en door middel van linkbuilding.

Onderscheid short-tail en long-tail zoektermen

Binnen de zoektermen is het belangrijk om onderscheid te maken tussen twee types:

  • Short-tail zoektermen
    Zoektermen met veel zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie- of moeilijkheidsscore. Termen waarmee het lastig zal blijken om snel een verschil te maken, maar die op de lange termijn het meest opleveren.
  • Long-tail zoektermen
    Zoektermen met minder zoekvolume, net als een lage concurrentie- of moeilijkheidsscore. Termen waarmee het makkelijker is om snel een verschil te maken, bijvoorbeeld om de gekozen strategie in de praktijk te testen en evalueren.

Een goede mix van short-tail en long-tail zoektermen biedt de beste aanpak om de vindbaarheid in de organische zoekresultaten te verbeteren. Bijvoorbeeld door de vindbaarheid voor lastige termen met veel potentieel te ondersteunen vanuit de minder moeilijke termen.

Kijk verder dan de rankings in Google

Specialisten in SEO hebben de neiging om vooral te kijken naar de posities in de zoekresultaten. Stond de website eerst op positie 25 en nu op 15 of zelfs op de eerste pagina op positie 6? Dat zijn duidelijke verbeteringen, die laten zien dat de SEO-strategie werkt.

Toch hoeft het feit dat de strategie werkt de investering nog niet te verantwoorden. Wat levert de betere vindbaarheid in de organische resultaten daadwerkelijk op? Kijk verder dan de posities van de zoektermen, door ook de Google Search Console te gebruiken. Stel vast hoeveel bezoekers de website bekijken vanaf een 6e positie in de zoekresultaten, ten opzichte van de originele 25e positie. Komen er meer bezoekers naar de website toe via die zoekterm? Dan is de kans groot dat de SEO-strategie zich uitbetaalt.

Bouw aan een kennisbank

Organisch verkeer komt onder andere af op waardevolle en relevante content. Het is daarom verstandig om daar veel van te maken, rondom de hoofd- en subonderwerpen zoals je die hebt vastgesteld. Gebruik de zoektermen om vast te stellen welke pagina’s erbij moeten komen, zodat die bezoekers antwoord kunnen geven op de vragen die ze hebben.

Met name deze soorten pagina’s doen het goed in de organische zoekresultaten:

  • FAQ: veel gestelde vragen, met de antwoorden daarop
  • Klantenservice: uitleg over producten, verzending en betaling
  • Kennisbank: informatieve artikelen over aangeboden diensten

Tip: op zoek naar inspiratie voor een kennisbank of andere informatieve content? Vraag de klantenservice welke vragen zij van klanten krijgen. Door daar antwoord op te geven ben je per definitie waardevol en relevant.

Schrijf ondersteunende blogs

Wil je veel content creëren, maar blijken niet alle belangrijke zoektermen geschikt voor een kennisbank? Werk dan aan je SEO door daar een blog voor te gebruiken. Wissel de inspirerende en SEO-blogs af en zorg er op die manier voor dat je er regelmatig zoektermen in kunt verwerken.

Je verbetert de vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten door blogs te optimaliseren voor zoektermen met een relatief laag volume en weinig concurrentie (long-tail). Vergeet bovendien niet een interne link te plaatsen naar een relevante pagina uit de kennisbank of het hoofdmenu.

Combineer goede content met linkbuilding

Schrijf waardevolle content voor de website of schakel daar een SEO schrijver voor in. En wil je de organische zoekresultaten verder verbeteren? Maak gebruik van linkbuilding. Op die manier werk je aan zowel de content op de website als je online autoriteit. Een sterk extern linkprofiel is van grote toegevoegde waarde, als een van de drie belangrijke pijlers voor SEO:

  • Online autoriteit: sterk extern linkprofiel
  • Goede SEO teksten: waardevol en relevant
  • Technische optimalisatie: korte laadtijd en goede UX

Aan de slag met de organische zoekresultaten

Aan de slag met de organische zoekresultaten voor jouw website, zodat je meer organisch verkeer kunt aantrekken? Neem contact op en ontdek hoe je met informatie uit de Google Search Console en een goed plan effectief kunt werken aan je SEO.