Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Breng jouw Google advertentie kosten omlaag: organische zoekmachineoptimalisatie

De Google advertentie kosten beter in de hand houden of die specifiek omlaag brengen? Met een aantal handige tips zorg je ervoor dat je meer gebruik kunt maken van organische zoekmachine optimalisatie. Terwijl je bespaart op Google Ads, waardoor de maandelijkse kosten omlaag kunnen.

We helpen je graag om effectieve Google advertenties te ontwikkelen, waarmee je een maximaal rendement kunt maken. En zorg er ondertussen voor dat je slim omgaat met adverteren, zodat je ook organisch betere posities kunt bereiken.

Minder Google advertentie kosten: 5 tips

Wil je minder Google advertentie kosten maken? Wij zetten 5 tips voor je op een rij:

  • Doe automatische biedingen
  • Voorkom irrelevante zoektermen
  • Bepaal een duidelijke doelstelling
  • Kijk breder dan Google Ads
  • Kies een specifieke locatie

Automatische biedingen

Algoritmen analyseren veel data en hebben geen last van emoties of andere irrationele invloeden. Belangrijk, omdat het de biedstrategie enorm kan verbeteren. Dankzij automatische biedingen kun je vooral doelstellingen bepalen, net als een budget dat je maximaal wilt besteden. Je zal je minder makkelijk laten verleiden om net wat extra in te zetten, waardoor de kosten in de praktijk makkelijk oplopen.

Tip: adverteer je met jouw eigen bedrijfsnaam? Zet in op een zo hoog mogelijke positie, omdat de concurrentie hiervoor laag is. Potentiële klanten die je op deze termen misloopt kosten je waarschijnlijk veel omzet.

Gaat het om minder koopgerichte termen? Kies daar voor iets lagere automatische biedingen. Je werkt dan wel aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid, zonder dat je daar hoge kosten voor hoeft te maken. Probeer uit te gaan van een budget per dag en laat automatische biedingen doen, vooral voor de tijdstippen waarop veel potentiële klanten actief zijn. Houd de rapportages goed in de gaten, zodat je de campagnes stap voor stap kunt verbeteren.

Voorkom irrelevante zoektermen

Voor sommigen een open deur, maar bij anderen nog altijd een bron van hoge Google advertentie kosten. Sluit irrelevante zoektermen uit, waarmee je voorkomt dat je adverteert op termen die niet leden tot een aankoop.

Het is belangrijk om zoektermen zo goed mogelijk te interpreteren. Wie maakt gebruik van de zoekterm, en wat is de intentie of doelstelling? Probeer aan de hand daarvan vast te stellen welke termen de beste kans bieden op een verkoop.

Tip: al langer aan de slag met Google Ads? Gebruik de rapportages om vast te stellen welke zoektermen leiden tot de meeste conversies.

Schrap de irrelevante zoektermen, waarop wel geklikt wordt en waar vervolgens geen verkopen uit komen. Het gaat bijvoorbeeld om termen die bezoekers gebruiken die er zelf mee aan de slag willen. Doe-het-zelvers klikken de advertenties aan, lezen over de werkwijze en gaan zelf aan het werk. Ze doen geen aankoop of aanvraag, waardoor de conversie uitblijft. Door dergelijke zoektermen te schrappen kun je de kosten voor Google advertenties aanzienlijk omlaag brengen. Onder de streep houd je meer over, dankzij een hoger rendement op de termen waarop je wel blijft inzetten.

Bepaal een duidelijke doelstelling

Nog zo’n open deur, maar ook één die nog altijd over het hoofd gezien wordt. Het is voor Google Ads essentieel om een duidelijke doelstelling te formuleren. Zo’n doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om binnen maximale mediakosten per lead gebruik te maken van Google Ads. Of om de maximale mediakosten per online verkoop te bepalen. Zo’n doelstelling helpt om de kosten in de hand te houden, door goed te kijken naar wat de advertenties mogen kosten.

Uit zo’n doelstellingen volgen over het algemeen subdoelstellingen. Bijvoorbeeld om gebruik te maken van advertenties in Google, net als van organische zoekmachineoptimalisatie. Met SEO-teksten om de website ook binnen de organische resultaten beter omhoog te krijgen. Een belangrijke doelstelling met sub-doelen, waarmee het een stuk makkelijker wordt om het budget te bepalen en na te gaan hoe de inzet verdeeld zou moeten worden.

Tip: werk je met verschillende productcategorieën of oplossingen? Probeer per categorie of oplossing doelstellingen te stellen. Dat voorkomt dat de ene categorie het budget en de resultaten van een andere vertroebelt.

Kijk breder dan Google Ads

De beste manier om te besparen op de Google advertentie kosten? Kijk verder dan Google Ads alleen. En dan bedoelen we niet de mogelijkheid om Bing Ads in te zetten. Maak in plaats daarvan gebruik van organische zoekmachineoptimalisatie. Of gebruik PR-inzet om aan de naamsbekendheid te werken, waardoor je daarvoor minder gebruik hoeft te maken van de advertenties in de zoekmachine.

Merk je dat je organisch beter vindbaar wordt op bepaalde zoektermen, waarvoor je ook gebruik maakt van Google Ads? Je kunt het budget gaandeweg verschuiven naar de organische optimalisatie. Daarmee bereik je een goede ‘gratis’ positie in de zoekresultaten, ook al moet je daarin eerst een aantal investeringen doen.

Let op: organische zoekresultaten bieden goede gratis posities. Ze vragen op voorhand om grotere investeringen, maar zodra die eenmaal resultaat leveren verdien je die makkelijk terug. Verleg een deel van het budget naar organisch, om de kosten voor Google advertenties op termijn omlaag te kunnen brengen.

Kies een specifieke locatie

Tenslotte kun je de Google advertentie kosten omlaag brengen door meer gericht te adverteren, bijvoorbeeld op basis van een specifieke locatie. Ben je werkzaam als autogarage of als juwelier en merk je dat vooral klanten uit de regio naar je toe komen? Het heeft dan geen zin om landelijk te adverteren, voor bezoekers uit de andere kant van het land. Zij klikken wel jouw advertentie aan, maar zullen waarschijnlijk geen aanvraag of aankoop doen. En ze komen zeker niet bij je langs, waardoor het budget eigenlijk is weggegooid.

Maak in plaats daarvan gebruik van een specifieke locatie, waarmee je ervoor zorgt dat je het budget makkelijker in de hand kunt houden. Zodat je op een effectieve manier kunt adverteren voor bezoekers uit de regio. Mobiel of op desktop, afhankelijk van de manier waarop potentiële klanten naar jouw producten en diensten zoeken. Naarmate je daar een beter beeld van hebt wordt het makkelijker om heel gericht te adverteren. Op basis van het gedrag van potentiële klanten en aan de hand van een heel specifieke locatie. Dat brengt de Google advertentie kosten omlaag, of biedt je de mogelijkheid om het budget te verhogen voor de regionale doelgroep die goede kansen biedt op meer omzet.

Lagere Google advertentie kosten: aan de slag

Aan de slag met lagere Google advertentie kosten, bijvoorbeeld door er slimmer mee om te gaan of meer in te zetten op organische vindbaarheid? Gebruik de bovenstaande tips of neem contact op. We laten je graag zien hoe je binnen een kleiner budget slim gebruik kunt maken van Google Ads en welke andere mogelijkheden er zijn om te werken aan de online vind- en zichtbaarheid van je organisatie. Volgens de nieuwe trends in Google en op basis van belangrijke inzichten die we bij andere klanten opdeden.