Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Hoger in Google, bespaar op Google Ads-kosten

De organische zoekresultaten verbeteren en hoger in Google komen? Google Ads biedt de makkelijkste manier om helemaal bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Tegelijkertijd is het ook de duurste manier, omdat je betaalt per klik door bezoekers. Een stuk goedkoper is de organische vindbaarheid. Helaas gaat daar ook meer tijd overheen en vraagt het om een doordachte aanpak.

Het is belangrijk om goed te scoren in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. Wij zetten een aantal tips op een rij, waarmee je makkelijk kunt besparen op de kosten voor Google Ads. Zodra je organisch beter vindbaar bent sta je altijd hoger in Google, ook als je de advertenties niet meer inkoopt. Je ontvang nog wel de vele nieuwe bezoekers, zonder dat je daar per klik voor dient te betalen. Wil je de organische zoekresultaten verbeteren en hierdoor beter vindbaar zijn in Google?

Hoger in Google: 5 tips van experts

Benieuwd hoe je de organische zoekresultaten kunt verbeteren?
Wij zetten 5 tips van experts voor je op een rij:

  • Content, autoriteit en techniek
  • URL-structuur en meta-informatie
  • Schrijf voor featured snippets
  • Verbeter de beste content
  • Denk als Google: kies voor kwaliteit

Content, autoriteit en techniek

“Je kunt hoger in Google komen met de focus op content, autoriteit en techniek. Het zijn de drie elementen die de zoekmachine beoordeelt, om websites te rangschikken.”

Wat dat betekent? We zetten de drie elementen voor je op een rij:

  • Goede content
    Schrijf content waar bezoekers veel aan hebben, en houd ondertussen rekening met belangrijke zoektermen. Het is anno 2019 belangrijk om te optimaliseren voor onderwerpen in plaats van specifieke zoektermen. Ga altijd uit van een hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen per pagina. Stel een contentplan op, om verschillende landingspagina’s, blogs en andere content samen te laten hangen binnen een bredere strategie.
  • Online autoriteit
    Bouw aan de online autoriteit van jouw pagina’s, met links vanaf andere relevante websites. Een do-follow link geldt als een belangrijk signaal voor de zoekmachine, zoals een aanbeveling die je doet aan vrienden of bekenden. Je wordt daarmee beter vindbaar in Google, omdat de zoekmachine je beoordeelt als een online autoriteit met invloed.
  • Feilloze techniek
    Om de organische zoekresultaten te verbeteren moet de website-techniek goed in orde zijn. Dat vraagt om een korte laadtijd, om een schone HTML-code en een duidelijke URL-structuur. Het wijst zowel bezoekers als zoekmachines de weg, om de pagina’s goed te indexeren.

URL-structuur en meta-informatie

Om te besparen op Google Ads kosten is het belangrijk om organisch zo goed mogelijk te scoren. Zorg er bovenop de drie belangrijke pijlers (content, autoriteit en techniek) voor dat alles tot in de puntjes klopt.

Werk bijvoorbeeld aan de URL-structuur van nieuwe en bestaande pagina’s. Probeer de beschrijvende delen in de link (zoals de H1) zo dicht mogelijk bij het hoofddomein te houden. Voorkom allerlei onnodige toevoegingen en vermijd bovendien code zoals ‘p=26’.

Let op: pas je bestaande pagina’s aan? Zorg voor een redirect, waarmee je Google aangeeft dat de SEO-waarde moet worden doorverwezen naar de nieuwe URL.

Steek bovendien tijd in de meta-informatie bij pagina’s. Schrijf een goede SEO titel en meta-beschrijving. Het zijn de elementen die zichtbaar zijn in de Google zoekresultaten. Sinds Google RankBrain houdt het algoritme rekening met het aantal bezoeker dat de pagina aanklikt en daar vervolgens lang blijft of verder doorklikt op de website. Optimalisatie van deze elementen draagt bij aan de online ervaring, en helpt uiteindelijk de organische zoekresultaten te verbeteren.

Schrijf voor featured snippets

Meer specifiek hoger in Google komen voor zoektermen die je voor ogen hebt? Sinds enkele jaren laat de zoekmachine featured snippets zien. Dat zijn directe antwoorden op vragen door bezoekers, vanuit een quote uit jouw teksten en informatie op de website. In eerste instantie met argusogen bekeken door zoekmachine specialisten, omdat dit het aanklikken van jouw website zou voorkomen. Niets blijkt minder waar, omdat deze resultaten helemaal bovenaan de zoekresultaten juist geweldig converteren.

Benieuwd hoe je beter vindbaar wordt in Google door hiervoor te optimaliseren? Ga uit van vragen die leven bij klanten en bezoekers. Schrijf content die antwoord geeft op die vragen. Houd het kort en bondig, zoals je dat ook zou doen als je klanten persoonlijk zou spreken. Google herkent de informatiedichtheid, waardoor je daarmee beloond wordt met een positie helemaal bovenaan de zoekresultaten.

Verbeter de beste content

Jouw website hoger in Google, zodat je jezelf als online autoriteit kunt presenteren? Een bekende techniek is het opzoeken van de beste content, om die vervolgens te verbeteren. Schrijf een nog beter artikel, gebruik infographics om informatie overtuigender te presenteren of plaats een video. Het zijn een paar manieren om bezoekers de meest rijke informatie aan te bieden, die zij enorm waarderen. Delen zij de content? Dan verzamel je daarmee waardevolle backlinks, die de vindbaarheid van zowel het artikel als de gehele website verbeteren.

Denk als Google: kies voor kwaliteit

Onder de streep is het belangrijk om vooral te denken zoals de zoekmachine. Je kunt de organische zoekresultaten verbeteren door uit te gaan van wat Google het best waardeert. Zou je jouw website zelf hoger in Google plaatsen, als je uitgaat van de toegevoegde waarde die je biedt? Je wordt beter vindbaar in Google als jouw informatie beter is dan die van concurrenten. En als het beantwoordt aan de specifieke vragen die bezoekers hebben. Of de informatie waar zij naar op zoek zijn, om een betere keuze te maken. Beoordeel bij alle inspanningen die je doet of je daadwerkelijk kwaliteit toevoegt, waaraan je eenvoudig kunt aflezen of je de vindbaarheid er organisch mee kunt verbeteren.

Organische zoekresultaten verbeteren: samen aan de slag

En sta je eenmaal hoger in Google? Dan is het belangrijk om de conversie te verhogen, zowel voor jouw webshop als voor een website die je beheert. Op die manier ontvang je niet alleen meer bezoekers, maar zullen zij vervolgens ook een aanvraag of een aankoop doen.

Samen aan de slag om jouw organische zoekresultaten te verbeteren en benieuwd hoe we dat kunnen aanpakken? Neem contact op, we horen graag van je.