Google Updates

Hieronder volgt een overzicht van de doorgevoerde Google updates.

“Medic” Kernupdate – 1 augustus 2018

Google bevestigde een “brede kernalgoritme-update” met rapporten over de enorme impact. De update rolde uit over een periode van ongeveer een week, maar bereikte een hoogtepunt op 1-2 augustus. Deze update leek een onevenredig groot effect te hebben op sites in de gezondheids- en wellnesssector, hoewel er in alle sectoren sprake was van een grootschalig effect.

Chrome Veiligheidswaarschuwingen (volledige site)  – 24 juli 2018

Na een waarschuwing aan gebruikers van onbeveiligde (niet-HTTPS) formulieren maanden eerder, begon Chrome 68 alle niet-HTTPS sites te markeren als “niet beveiligd”. De veranderingen zijn op 24 juli uitgerold, maar vertrouwen op gebruikers die de nieuwste Chrome-versie installeren, wat weken of maanden kan duren.

Mobiele snelheidsupdate – 9 juli 2018

Zes maanden na de aankondiging heeft Google de mobiele pagina ‘snelheidsupdate’ uitgerold, waardoor de paginasnelheid een rangschikkingsfactor voor mobiele resultaten is geworden. Google beweerde dat dit alleen van invloed was op de traagste mobiele sites, en er was geen bewijs van belangrijke verschuivingen in het mobiele klassement.

Videocarrousels  – 14 juni 2018

Google verhuisde video’s van organische resultaten met thumbnails naar een speciale videocarrousel, waardoor de resultaten die eerder als organisch werden gevolgd, werden opgeschud. Tegelijkertijd is het aantal SERP’s met video’s aanzienlijk toegenomen (+60% in MozCast).

Snippet Lengte Drop  – 13 mei 2018

Na het testen van langere weergave fragmenten van maximaal 300 + tekens voor een paar maanden, rolde Google de meeste fragmenten terug naar de voormalige limiet (ongeveer 150-160 tekens).

Onbenoemd Kernupdate – 17 april 2018

MozCast pikte een zware algoritmeflux op die een piek bereikte op 17 april en meer dan een week aanhield. Google bevestigde later een “kern”-update, maar gaf geen details en de update werd niet genoemd door Google of de SEO-gemeenschap.

Mobile-First Index Roll-out – 26 maart 2018

Google kondigde aan dat de mobiele-eerste index eindelijk “uitrolde”. Aangezien de index al vele maanden wordt getest en Google heeft gesuggereerd dat ze geleidelijk aan sites migreren, is het onduidelijk hoeveel impact deze specifieke roll-out heeft gehad op de algemene index. Webmaster zou moeten beginnen met het zien van meldingen binnen Google Search Console.

Nul-resultaat SERP-test – 14 maart 2018

Op een kleine set kenniskaarten, inclusief enkele tijd/datum query’s en unit conversie calculators, begon Google met het tonen van nul organische resultaten en een “Toon alle resultaten” knop. Een week later is Google gestopt met deze test, maar wij geloven dat het een belangrijk teken is van wat komen gaat.

“Brackets” Kernupdate – 8 maart 2018

Google bevestigde een “core” update op 7 maart, maar de volatiliteit piekte al op 4 maart, met een tweede piek op 8 maart, en ging bijna twee weken door. Dit kunnen meerdere updates zijn geweest of een verlengde, doorlopende update. De naam “Brackets” werd bedacht door Glenn Gabe; er werden geen details verstrekt door Google.

2017 Updates

Snippet Lengtevergroting – 30 november 2017

Na meer dan een twee jaar lange zoekfragmenten te hebben getest, heeft Google deze over een groot aantal resultaten uitgebreid. Dit bracht ons ertoe om een nieuwe Meta Description limiet aan te nemen — tot 300 karakters uit de vorige 155 (bijna verdubbeling). Google heeft een update bevestigd van de manier waarop met fragmenten wordt omgegaan, maar heeft geen details verstrekt.

Chrome Veiligheidswaarschuwingen (formulieren)  – 17 oktober 2017

Met de lancering van Chrome 62 waarschuwt Google bezoekers sites met onbeveiligde formulieren. Hoewel dit geen algoritme-update was, was dit een belangrijke stap in het streven van Google naar HTTPS en kan dit een materiële impact hebben op het websiteverkeer.

Google Jobs – 20 juni 2017

Google lanceerde officieel hun vacatureportal, inclusief een stand-alone 3-pack van vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten zijn afkomstig van bijna alle grote aanbieders, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.

Onbenoemd Update  – 6 februari 2017

De algoritmewijzigingen die op 1 februari van start gingen, duurden een volledige week en bereikten een piek rond 6 februari (sommige rapporteerden de 7e). Webmasterchat en casestudy’s uit de industrie suggereren dat dit afzonderlijke gebeurtenissen waren.

Intrusive Interstitial – 10 januari 2017

Google is begonnen met het uitrollen van een straf om agressieve interstitials en pop-ups te bestraffen die de mobiele gebruikerservaring kunnen schaden. Google gaf ook een zeldzame waarschuwing van deze update vijf maanden van tevoren. MozCast toonde hoge temperaturen vanaf 10-11 januari, maar veel SEO’s rapporteerden een minimale impact op sites die hadden moeten worden beïnvloed.

2016 Updates

Pinguïn 4.0, Fase 1 – 27 september 2016

De eerste fase van Penguin 4.0, die waarschijnlijk rond 22-23 september van start ging, was de uitrol van het nieuwe, “zachtere” pinguïnalgoritme, dat slechte links devalueert in plaats van het straffen van sites. De exacte tijdlijn is niet bevestigd, maar we geloven dat het minstens een paar dagen heeft geduurd om deze uitrol volledig bij te werken, en mogelijk overeenkwam met een algoritme temperatuurpiek (113°) op 27 september.

Pinguïn 4.0 Aankondiging  – 23 september 2016

Na bijna twee jaar wachten kondigde Google eindelijk een grote Penguin update aan. Ze stelden voor dat de nieuwe Penguin nu real-time is en in het “kernalgoritme” gebakken wordt. De eerste effectbeoordelingen waren klein, maar later bleek dat de uitrol van Penguin 4.0 ongewoon lang en meerfasig was (zie 27 september en 6 oktober).

Mobiel-vriendelijk 2 º – º 12 mei 2016

Net iets meer dan een jaar na de oorspronkelijke “mobiele vriendelijke” update, rolde Google een ander rangschikkingssignaal boost uit, om mobiel-vriendelijke sites op mobiel zoeken ten goede te komen. Aangezien de meeste sites die we volgen al mobiel-vriendelijk zijn, is de impact van de laatste update waarschijnlijk klein.

AdWords Shake-up  – 23 februari 2016

Google heeft grote wijzigingen aangebracht in AdWords, waardoor advertenties in de rechterkolom volledig zijn verwijderd en er bij veel commerciële zoekacties 4-top-blokken zijn uitgerold. Hoewel dit een betaalde zoekupdate was, had het significante implicaties voor CTR voor zowel betaalde als organische resultaten, vooral op concurrerende trefwoorden.

2015 Updates

RankBrain* – Ä 26 oktober 2015

Google maakte een belangrijke aankondiging, waaruit bleek dat machinaal leren al maanden deel uitmaakte van het algoritme en bijdroeg aan de 3e meest invloedrijke rangschikkingsfactor. *Let op: Dit is een datum van bekendmaking – wij denken dat de daadwerkelijke lancering dichter bij het voorjaar van 2015 was.

Panda 4.2 (#28)  – 17 juli 2015

Google kondigde een Panda-update aan (hoogstwaarschijnlijk een data refresh), met de mededeling dat het maanden zou kunnen duren om volledig uit te rollen. De directe impact was onduidelijk en er waren geen duidelijke tekenen van een belangrijke algoritme-update.

De kwaliteitsupdate  – 3 mei 2015

Na vele meldingen van grootschalige rangschikkingswijzigingen, oorspronkelijk “Phantom 2” genoemd, erkende Google een kernalgoritmeverandering die invloed heeft op “kwaliteitssignalen”. Deze update lijkt een brede impact te hebben gehad, maar Google heeft geen specifieke informatie onthuld over de aard van de betreffende signalen.

Mobiele Update AKA “Mobilegeddon” – 22 april 2015

In een zeldzame zet kondigde Google vooraf een algoritme-update aan, die ons vertelde dat mobiele rankings zouden verschillen voor mobiel-vriendelijke sites vanaf 21 april. De impact van deze update was, op korte termijn, veel kleiner dan verwacht, en onze gegevens toonden aan dat de algoritme flux op 22 april een hoogtepunt bereikte.

2014 Updates

Pigeon Expands (UK, CA, AU) – 22 december 2014

Google’s belangrijkste lokale algoritme update, genaamd “Pigeon”, werd uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. De oorspronkelijke update heeft de Verenigde Staten in juli 2014 getroffen. De update werd op de 22e bevestigd, maar is wellicht al in de 19e eeuw uitgerold.

Pinguïn Everflux  – 10 december 2014

Een vertegenwoordiger van Google zei dat Penguin was verschoven naar continue updates, weg van zeldzame, grote updates. Hoewel de exacte tijdslijn onduidelijk was, leek deze bewering te passen in de voortdurende stroom na Penguin 3.0 (inclusief onbevestigde claims van een Penguin 3.1).

Pirate 2.0 – ● 21 oktober 2014

Meer dan twee jaar na de oorspronkelijke update van DMCA/”Pirate” lanceerde Google een nieuwe update om software en digitale mediapiraterij te bestrijden. Deze update was zeer doelgericht, waardoor de ranglijst van een relatief kleine groep sites dramatisch is gedaald.

Pinguïn 3.0 – 17 oktober 2014

Meer dan een jaar na de vorige Penguin update (2.1) lanceerde Google een Penguin refresh. Deze update bleek kleiner te zijn dan verwacht (<1% van de Amerikaanse/Engelse queries) en was waarschijnlijk alleen gegevens (geen nieuw pinguïnalgoritme). De timing van de update was onduidelijk, vooral internationaal, en Google beweerde dat de update verspreid was over “weken”.

“In De Nieuwsbox – 1 oktober 2014

Google maakte wat er uitzag als een weergavewijziging naar de resultaten van de News-box, maar kondigde later aan dat ze de nieuwslinks naar een veel grotere set potentiële sites hadden uitgebreid. De aanwezigheid van nieuwsresultaten in SERPs piekte ook, en belangrijke nieuwssites meldden aanzienlijke verkeersveranderingen.

Panda 4.1 (#27)  – 23 september 2014

Google kondigde een belangrijke Panda-update aan, die een algoritmische component bevatte. Zij schatte het effect op 3-5% van de getroffen aanvragen. Gezien de “langzame uitrol” was de exacte timing onduidelijk.

Auteurschap verwijderd – 28 augustus 2014

Naar aanleiding van de 28e juni drop van auteursfoto’s kondigde Google aan dat ze de auteursmarkering volledig zouden verwijderen (en niet meer zouden verwerken). Tegen de volgende ochtend waren de auteursbylines uit alle SERP’s verdwenen.

HTTPS/SSL Update  – 6 augustus 2014

Na maanden van speculatie kondigde Google aan dat ze de voorkeur zouden geven aan beveiligde sites en dat het toevoegen van encryptie een “lichtgewicht” boost zou geven aan de ranglijsten. Zij benadrukten dat deze stimulans klein van start zou gaan, maar impliciet zou kunnen toenemen als de verandering positief zou blijken te zijn.

Pigeon  – 24 juli 2014

Google schudde de lokale SEO-wereld met een update die een aantal lokale resultaten drastisch veranderde en de manier waarop ze met locatieaanwijzingen omgaan en deze interpreteren. Google beweerde dat Pigeon nauwere banden heeft gecreëerd tussen het lokale algoritme en kernalgoritme(s).

Auteurschap Foto Drop – 28 juni 2014

John Mueller maakte (op 25 juni) een verrassingsaankondiging, dat Google alle auteursfoto’s van SERPs zou laten vallen (na het sterk promoten van auteurschap als verbinding met Google+). De daling was compleet rond 28 juni.

Payday Loan 3,0 – 12 juni 2014

Minder dan een maand na de Payday Loan 2.0 anti-spam update lanceerde Google een andere grote iteratie. Officiële verklaringen suggereerden dat 2.0 gericht was op specifieke sites, terwijl 3.0 gericht was op spammy queries.

Panda 4.0 (#26)  – 19 mei 2014

Google bevestigde een belangrijke Panda-update die waarschijnlijk zowel een algoritme-update als een dataverfrissing bevatte. Officieel werd ongeveer 7,5% van de Engelstalige aanvragen getroffen. Terwijl Matt Cutts zei dat het begon uit te rollen op 5/20, suggereren onze gegevens sterk dat het eerder is begonnen.

Betaaldagslening 2,0 – 16 mei 2014

Net voor Panda 4.0 heeft Google zijn “payday loan”-algoritme bijgewerkt, dat zich vooral richt op spammy queries. De exacte datum van de roll-out was onduidelijk (Google zei “dit afgelopen weekend” op 5/20), en de back-to-back updates maakten de details moeilijk uit te zoeken.

Paginaopmaak #3  – 6 februari 2014

Google “ververst” hun paginalay-out algoritme, ook wel bekend als “topzwaar”. Oorspronkelijk gelanceerd in januari 2012, de pagina lay-out algoritme straft sites met te veel advertenties boven de vouw.

2013 Updates

Pinguïn 2.1 (#5)  –  oktober 4 oktober 2013

Na een onderbreking van 4-1/2 maand lanceerde Google nog een Penguin-update. Gezien de 2.1 aanduiding was dit waarschijnlijk (voornamelijk) een data-update en geen grote verandering in het pinguïnalgoritme. De algemene impact leek gematigd, hoewel sommige webmasters meldden dat ze hard getroffen werden.

Kolibrie  – 20 augustus 2013

Aangekondigd op 26 september, Google stelde voor dat de “Hummingbird” update ongeveer een maand eerder werd uitgerold. Onze beste schatting bindt het aan een MozCast spike op 20 augustus en vele meldingen van flux van 20-22 augustus. Hummingbird is vergeleken met Caffeine, en lijkt een kernalgoritme-update te zijn die veranderingen in het semantisch zoeken en de kennisgrafiek voor de komende maanden mogelijk maakt.

Diepgaande artikelen – 6 augustus 2013

Google voegde een nieuw soort nieuwsresultaat toe, genaamd “diepgaande artikelen”, gewijd aan meer groenblijvende, langvormige inhoud. Bij de lancering bevatte het links naar drie artikelen en verscheen het in ongeveer 3% van de zoekopdrachten die MozCast volgt.

Panda Recovery  – Ž 18 juli 2013

Google bevestigde een Panda update, maar het was onduidelijk of dit een van de 10-dagen rolling updates was of iets nieuws. De implicatie was dat dit algoritmisch was en dat dit enkele eerdere Panda-strafmaatregelen “verzachtte”.

Multi-Week Update  – 27 juni 2013

Google’s Matt Cutts tweetteerde een antwoord met een voorstel voor een “multi-week” algoritme update tussen ongeveer 12 juni en “de week na 4 juli”. De aard van de update was onduidelijk, maar in die periode was er sprake van een enorme volatiliteit in de ranglijst, met een piek op 27 juni (volgens MozCast-gegevens). Het lijkt erop dat Google een aantal veranderingen heeft getest die later zijn teruggedraaid.

Update “Payday Loan” Update  – 11 juni 2013

Google kondigde een gerichte algoritme-update aan om niches met beruchte spammieresultaten aan te nemen, waarbij specifiek melding wordt gemaakt van payday loans en porno. De update werd aangekondigd op 11 juni, maar Matt Cutts stelde voor dat het over een periode van 1-2 maanden zou worden uitgerold.

Pinguïn 2.0 (#4)  – 22 mei 2013

Na maanden van speculatie die grenst aan een hype, kwam de 4e pinguïn-update (door Google “2.0”) met slechts een matige impact. De precieze aard van de wijzigingen was onduidelijk, maar er waren aanwijzingen dat Penguin 2.0 meer gericht was op het paginaniveau.

Domein Crowding  – 21 mei 2013

Google heeft een update uitgebracht om de crowding/diversiteit van het domein diep in de SERP’s te controleren (pagina’s 2+). De timing was onduidelijk, maar het leek net voor Penguin 2.0 uit te rollen in de VS en mogelijk nog dezelfde dag internationaal.

Panda #24  – 22 januari 2013

Google kondigde zijn eerste officiële update van 2013 aan, met een claim van 1,2% van de betrokken zoekopdrachten. Dit leek geen verband te houden met een update rond 1/17-18 (die Google niet heeft bevestigd).

2012 Updates

Panda #23  – 21 december 2012

Vlak voor de kerstvakantie heeft Google nog een Panda-update uitgerold. Ze noemden het officieel een “refresh”, wat een impact had op 1,3% van de Engelse vragen. Dit was een iets grotere impact dan Panda’s #21 en #22.

Kennis Grafiek Uitbreiding  – 4 december 2012

Google heeft de functionaliteit Knowledge Graph toegevoegd aan niet-Engelse zoekopdrachten, waaronder Spaans, Frans, Duits, Portugees, Japans, Russisch en Italiaans. Deze update was “meer dan alleen vertaling” en voegde verbeterde KG-mogelijkheden toe.

Panda #22  – 21 november 2012

Na enkele gemengde signalen bevestigde Google de 22e Panda-update, die alleen gegevens lijkt te zijn geweest. Dit kwam op de hielen van een grotere, maar niet nader genoemde update rond 19 november.

Panda #21  – 5 november 2012

Google heeft hun 21ste Panda-update uitgerold, ongeveer 5-1/2 weken na Panda #20. Deze update was naar verluidt kleiner, met een officiële impact van 1,1% van de Engelse vragen.

Paginaopmaak #2  –  oktober 9 oktober 2012

Google kondigde een update van de oorspronkelijke pagina lay-out uit om algoritme te veranderen in januari, die gericht is om pagina’s met te veel advertenties boven de vouw te plaatsen. Het is onduidelijk of dit een algoritmewijziging of een verversing van de gegevens in Panda-stijl was.

Pinguïn #3  –  oktober 5 oktober 2012

Na het suggereren dat de volgende Penguin update groot zou zijn, bracht Google een kleine Penguin data update uit, met een impact van “0,3% van de vragen”. Penguin update nummering werd opnieuw opgestart, vergelijkbaar met Panda – dit was de 3e Penguin release.

augustus/september 65-Pack  – 4 oktober 2012

Google publiceerde hun maandelijkse (tweemaandelijkse?) lijst met zoekhoogtepunten. De 65 updates voor augustus en september omvatten 7 resultaten SERP’s, uitbreiding van de kennisgrafiek, updates van de berekening van de “paginakwaliteit” en wijzigingen in de manier waarop de lokale resultaten worden bepaald.

Panda #20  – 27 september 2012

Overlapping van de EMD-update, werd een vrij belangrijke Panda-update (algo + gegevens) uitgerold, die officieel van invloed is op 2,4% van de vragen. Omdat de 3.X-serie steeds vreemder werd, kozen industriële bronnen ervoor om Panda-updates op volgorde te zetten (dit was de 20e).

Exact-Match Domain (EMD) Update  – 27 september 2012

Google kondigde een verandering aan in de manier waarop het omgaat met exacte match domeinen (EMD’s). Dit leidde tot een grootschalige devaluatie, waardoor de aanwezigheid van EMD’s in de MozCast-dataset met meer dan 10% daalde. Officieel wordt gezegd dat deze verandering 0,6% van de vragen (in volume) beïnvloedde.

Panda 3.9.2 (#19)  – 18 september 2012

Google heeft nog een Panda refresh uitgerold, die alleen gegevens lijkt te zijn geweest. De rangschikkingsflux was matig, maar niet op één lijn met een grootschalige algoritme-update.

Panda 3.9.1 (#18)  – 20 augustus 2012

Google heeft weer een andere Panda data update uitgerold, maar de impact leek vrij klein te zijn. Omdat de Panda 3.0-serie geen nummers meer had op 3.9, werd de nieuwe update 3.9.1 genoemd.

juni/juli 86-Pack  – 10 augustus 2012

Na een zomerpauze werden de June en July Search Quality Highlights in één megapost uitgerold. Belangrijke updates waren onder meer Panda-data en algoritmevernieuwingen, een verbeterde rangschikkingsfunctie (?), een rangschikkingsboost voor “trusted sources”, en wijzigingen in de clustering van sites.

DMCA boete (“Pirate”)  – 10 augustus 2012

Google kondigde aan dat ze sites met herhaalde auteursrechtschendingen zouden gaan bestraffen, waarschijnlijk via DMCA takedown verzoeken. De timing werd aangegeven als “vanaf volgende week” (8/13?).

Panda 3.9 (#17)  – 24 juli 2012

Een maand na Panda 3.8 heeft Google een nieuwe Panda-update uitgerold. De rangschikking schommelde 5-6 dagen, hoewel geen enkele dag hoog genoeg was om op te vallen. Google beweerde dat ~1% van de vragen werd beïnvloed.

Panda 3.8 (#16)  – 25 juni 2012

Google heeft nog een andere Panda-data refresh uitgerold, maar dit bleek alleen data te zijn (geen algoritmewijzigingen) en had een veel kleinere impact dan Panda 3.7.

Panda 3.7 (#15)  – 8 juni 2012

Google heeft weer een andere Panda-data update uitgerold, met de bewering dat minder dan 1% van de query’s van invloed was. Uit de gegevens over de rangschikking van de fluctuaties bleek dat het effect aanzienlijk groter was dan bij vorige Panda-updates (3,5, 3,6).

mei 39-pack  – 7 juni 2012

Google bracht hun maandelijkse Search Highlights uit, met 39 updates in mei. Belangrijke veranderingen waren onder andere Penguin verbeteringen, betere link-schema detectie, wijzigingen in titel/knipsel herschrijven, en updates voor Google Nieuws.

Pinguïn 1.1 (#2)  – 25 mei 2012

Google heeft zijn eerste gerichte data-update uitgerold na de “Penguin” algoritme-update. Dit bevestigde dat de gegevens van Penguin buiten de hoofdzoek-index werden verwerkt, net als de gegevens van Panda.

Kennisgrafiek  – 16 mei 2012

In een belangrijke stap in de richting van semantisch zoeken is Google begonnen met het uitrollen van “Knowledge Graph”, een SERP-geïntegreerd scherm dat aanvullende objecten over bepaalde mensen, plaatsen en dingen biedt. Verwacht dat er in de loop der tijd steeds meer SERP’s met “kennispanelen” verschijnen. Ook Danny Sullivan’s favoriete Trek is ST:Voyager?

April 52-Pack  – ● 4 mei 2012

Google publiceerde details van 52 updates in april, inclusief wijzigingen die gekoppeld waren aan de “Penguin” update. Andere hoogtepunten waren een 15% grotere “base” index, verbeterde paginaverwerking en een aantal updates voor sitelinks.

Panda 3.6 (#14)  – 27 april 2012

Amper een week na Panda 3.5 heeft Google weer een nieuwe Panda data-update uitgerold. De implicaties van deze update waren onduidelijk en het leek erop dat de impact relatief klein was.

Pinguïn  – 24 april 2012

Na weken van speculaties over een “Over-optimalisatie sanctie”, heeft Google eindelijk de “Webspam Update” uitgerold, die al snel na de naam “Penguin” werd genoemd. Penguin paste een aantal spamfactoren aan, waaronder keyword stuffing, en beïnvloedde naar schatting 3,1% van de Engelse zoekopdrachten.

Panda 3.5 (#13)  – 19 april 2012

In het midden van een drukke week voor de algorthim, Google rustig uitgerold een Panda data update. Een mix van veranderingen maakte het moeilijk om de impact te meten, maar dit lijkt een vrij routinematige update te zijn geweest met minimale impact.

Parked Domain Bug  – 16 april 2012

Nadat een aantal webmasters ranking shuffles rapporteerden, bevestigde Google dat een gegevensfout ertoe had geleid dat sommige domeinen ten onrechte als geparkeerde domeinen werden behandeld (en daardoor gedevalueerd). Dit was geen opzettelijke algoritmewijziging.

Maart 50-Pack  – 3 april 2012

Google heeft in maart nog een andere partij hoogtepunten van de update geplaatst, die 50 veranderingen in maart bestrijkt. Deze omvatten de bevestiging van Panda 3.4, wijzigingen in de ankertekst “scoren”, updates voor het zoeken naar afbeeldingen en wijzigingen in de interpretatie van query’s met lokale bedoeling.

Panda 3.4 (#12)  – 23 maart 2012

Google kondigde nog een Panda-update aan, deze keer via Twitter terwijl de update werd uitgerold. Hun publieke verklaringen schatten dat Panda 3.4 ongeveer 1,6% van de zoekresultaten beïnvloedde.

Venetië – 27 februari 2012

Als onderdeel van hun maandelijkse update noemde Google de codenaam “Venetië”. Deze lokale update bleek de organische resultaten agressiever te lokaliseren en de lokale zoekgegevens beter te integreren. De exacte uitroldatum was onduidelijk.

40-Pack 40-Pack (2)  – 27 februari 2012

Google publiceerde aan het einde van de maand een tweede reeks “zoekkwaliteitshighlights”, waarin meer dan 40 veranderingen in februari werden geclaimd. Opmerkelijke veranderingen waren onder meer meervoudige updates voor het zoeken naar afbeeldingen, meervoudige versheidsupdates (inclusief het uitfaseren van 2 oude bits van het algoritme), en een Panda-update.

Panda 3.3 (#11)  – 27 februari 2012

Google rolde een andere post uit genaamd;-“flux” Panda update, die leek relatief klein te zijn. Dit kwam slechts 3 dagen na het 1-jarig bestaan van Panda, een ongekende levensduur voor een genoemde update.

17 februari Pakket  – 3 februari 2012

Google heeft nog een ronde van “zoekkwaliteitshighlights” (17 in totaal) uitgebracht. Velen hadden betrekking op snelheid, versheid en spellingcontrole, maar één belangrijke aankondiging was een nauwere integratie van Panda in de hoofdzoek-index.

Advertenties Boven de Vouw – 19 januari 2012

Google heeft hun algoritmes voor paginalay-out bijgewerkt om sites met te veel advertentieruimte boven de “vouw” te devalueren. Eerder werd vermoed dat een soortgelijke factor in Panda een rol speelde. De update had geen officiële naam, hoewel het door sommige SEO’s werd aangeduid als “Top Heavy”.

Panda 3.2 (#10)  – 18 januari 2012

Google bevestigde een Panda data-update, maar suggereerde dat het algoritme niet was veranderd. Het was onduidelijk hoe dit paste in het “Panda Flux”-schema van frequentere data-updates.

Zoeken + uw wereld  – Januari 10 januari 2012

Google kondigde een radicale verschuiving in personalisatie aan – door Google+ sociale gegevens en gebruikersprofielen agressief naar SERPs te duwen. Google heeft ook een nieuwe, prominente toggle-knop toegevoegd om personalisatie uit te schakelen.

januari 30-Pack  – anuari 5 januari 2012

Google kondigde 30 veranderingen tijdens de vorige maand, met inbegrip van de opsporing van de de kwaliteit van het beeldonderzoek van de landingpagina, relevantere plaats-verbindingen, rijkere knipsels, en verwante-query verbeteringen aan. De grens tussen een “algo update” en een “feature” werd wat vager.

2011 Updates

december 10-Pack  – 1 december 2011

Google schetste een tweede set van 10 updates, met de aankondiging dat deze berichten elke maand zouden komen. Updates omvatten gerelateerde query verfijningen, geparkeerde domeindetectie, versheid in het zoeken op blogs en versheid in het zoeken naar afbeeldingen. De exacte data van elke bijwerking werden niet verstrekt.

Panda 3.1 (#9)  – 18 november 2011

Na Panda 2.5 ging Google een periode van “Panda Flux” in, waarin updates vaker voorkwamen en relatief onbelangrijk waren. Sommige industrie-analisten noemden de 11/18 update 3.1, hoewel er geen officiële 3.0 was. In het kader van deze geschiedenis zullen we de nummering van Panda-updates stopzetten, met uitzondering van zeer ingrijpende wijzigingen.

10-Pack met updates  – ● 14 november 2011

Deze was een beetje ongewoon. In een poging om transparanter te zijn, bracht Matt Cutts een bericht uit met 10 recente algoritme-updates. Het is niet duidelijk wat de tijdlijn was, en de meeste waren kleine updates, maar het betekende wel een verschuiving in de manier waarop Google algoritme veranderingen communiceert.

Versheid Update  – 3 november 2011

Google kondigde aan dat een algoritmewijziging die versheid beloont, een impact zou hebben op 35% van de zoekopdrachten (bijna 3X de openbaar gemaakte impact van Panda 1.0). Deze update had vooral invloed op tijdgevoelige resultaten, maar wees op een veel sterkere focus op recente inhoud.

Encryptie opvragen – 18 oktober 2011

Google kondigde aan dat ze om privacyredenen zoekopdrachten zouden versleutelen. Helaas is deze verstoorde organische trefwoord verwijzingsgegevens, waarbij “(niet voorzien)” voor sommige biologische verkeer terugkeert. Dit aantal is in de weken na de lancering toegenomen.

Panda “Flux” (#8)  – 5 oktober 2011

Matte knipsels getweet: “verwachten dat er in de komende weken sprake zal zijn van een Panda-gerelateerde flux” en gaven een cijfer van “~2%”. Andere kleine Panda-updates vonden plaats op 10/3, 10/13 en 11/18.

Panda 2.5 (#7)  – 28 september 2011

Na meer dan een maand heeft Google nog een Panda-update uitgerold. Specifieke details over wat er is veranderd, waren onduidelijk, maar sommige locaties meldden grote verliezen.

516 Algo Updates  – 21 september 2011

Dit was geen update, maar het was een geweldige openbaring. Google CEO Eric Schmidt vertelde het Congres dat Google in 2010 516 updates heeft gemaakt. De echte schokker? Zij hebben meer dan 13.000 updates getest.

Paginatie-elementen  – 15 september 2011

Om problemen met crawl en duplicatie door paginering op te lossen, introduceerde Google de rel=”volgende” en rel=”prev” link attributen. Google kondigde ook aan dat ze de automatische consolidatie en canonicalisatie voor “View All” pagina’s hadden verbeterd.

Uitgebreide Sitelinks  – 16 augustus 2011

Na een tijdje experimenteren heeft Google officieel uitgebreide site-links uitgerold, meestal voor merkvragen. In eerste instantie waren dit 12-packs, maar Google bleek de uitgebreide site-links kort na de uitrol te beperken tot 6 stuks.

Panda 2.4 (#6)  – 12 augustus 2011

Google heeft Panda internationaal uitgerold, zowel voor Engelstalige query’s wereldwijd als voor niet-Engelse queries, met uitzondering van Chinese, Japanse en Koreaanse queries. Google meldde dat dit van invloed was op 6-9% van de vragen in de getroffen landen.

Panda 2.3 (#5)  – 23 juli 2011

Webmaster chatter suggereerde dat Google weer een nieuwe update uitrolde. Het was onduidelijk of er nieuwe factoren werden geïntroduceerd, of dat dit gewoon een update was van de Panda-gegevens en rangschikkingsfactoren.

Google+  – 28 juni 2011

Na een aantal social media mislukkingen lanceerde Google een serieuze aanval op Facebook met Google+. Google+ draaide om cirkels voor het delen van content en werd nauw geïntegreerd in producten als Gmail. Vroege adoptanten sprongen snel aan boord en binnen 2 weken bereikte Google+ 10M gebruikers.

Panda 2.2 (#4)  – 21 juni 2011

Google is doorgegaan met het bijwerken van Panda-impacted sites en gegevens, en versie 2.2 is officieel erkend. Panda-updates vonden los van de hoofdindex plaats en niet in realtime, wat doet denken aan vroege Google Dance-updates.

Schema.org  –  juni 2 juni 2011

Google, Yahoo en Microsoft kondigden gezamenlijk steun aan voor een geconsolideerde aanpak van gestructureerde gegevens. Ze creëerden ook een aantal nieuwe “schema’s”, in een schijnbaar streven naar nog rijkere zoekresultaten.

Panda 2.1 (#3)  – 9 mei 2011

Aanvankelijk “Panda 3.0” genoemd, leek Google weer een nieuwe ronde van veranderingen uit te rollen. Deze veranderingen werden niet in detail besproken door Google en leken relatief klein te zijn.

Panda 2.0 (#2)  – 11 april 2011

Google heeft de Panda-update uitgerold naar alle Engelse query’s wereldwijd (niet beperkt tot Engelssprekende landen). Er werden ook nieuwe signalen geïntegreerd, waaronder gegevens over sites die via de SERP’s of de Chrome-browser zijn geblokkeerd.

+1-button  – 30 maart 2011

Inspelend op de concurrentie van grote sociale sites, waaronder Facebook en Twitter, lanceerde Google de +1-knop (direct naast de links naar de resultaten). Door op [+1] te klikken konden gebruikers de zoekresultaten binnen hun sociale kring beïnvloeden, zowel organisch als betaald.

Panda/landbuilder  – 23 februari 2011

Een belangrijke algoritme-update heeft sites hard getroffen, waardoor tot 12% van de zoekresultaten (een getal dat rechtstreeks van Google kwam) werd beïnvloed. Panda leek te kraken op dunne inhoud, content bedrijven, sites met hoge ad-to-content ratio’s, en een aantal andere kwaliteitsproblemen. Panda heeft zich over minstens een paar maanden uitgerold en heeft Europa in april 2011 getroffen.

Naamsvermeldingsupdate  – 28 januari 2011

In reactie op spraakmakende spamgevallen heeft Google een update uitgerold om de toewijzing van inhoud beter te kunnen sorteren en schrapers te stoppen. Volgens Matt Cutts betrof dit ongeveer 2% van de vragen. Het was een duidelijke voorloper van de Panda updates.

2010 Updates

Negatieve beoordelingen – 1 december 2010

Na een expositie in de New York Times over hoe de e-commerce site DecorMyEyes op basis van negatieve recensies werd gerangschikt, maakte Google een zeldzame stap en paste het algoritme reactief aan op sites met vergelijkbare tactieken.

Instant previews  – 1 november 2010

Een vergrootglaspictogram verscheen op de zoekresultaten van Google, waardoor bezoekers snel een voorbeeld van landingspagina’s direct vanuit SERPs kunnen bekijken. Dit betekende een hernieuwde focus voor Google op kwaliteit, design en gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina.

Google Instant  – 1 september 2010

Uitbreiden op Google Suggest, Google Instant gelanceerd, het weergeven van zoekresultaten als een zoekopdracht werd getypt. SEO’s werden overal bijna spontaan verbrand, om vervolgens te beseffen dat de impact uiteindelijk vrij klein was.

Cafeïne (uitrol) – 1 juni 2010

Na maanden van testen heeft Google de uitrol van de cafeïne-infrastructuur afgerond. Cafeïne heeft niet alleen de rauwe snelheid van Google een boost gegeven, maar heeft ook het crawlen en indexeren veel strakker geïntegreerd, met als resultaat (volgens Google) een 50% frissere index.

mei dag  – 1 mei 2010

Eind april en begin mei merkten webmasters een aanzienlijke daling van hun langeafstandsverkeer. Matt Cutts bevestigde later dat May Day een algoritmeverandering was die de longtail beïnvloedde. Sites met een dunne inhoud op grote schaal leken bijzonder hard getroffen te zijn, wat de voorbode was van de Panda-update.

Google Places  – 1 april 2010

Hoewel “Places” pagina’s in september 2009 werden uitgerold, waren ze oorspronkelijk slechts een onderdeel van Google Maps. De officiële lancering van Google Places heeft het Local Business Center een nieuwe naam gegeven, heeft de pagina’s van Places beter geïntegreerd met de lokale zoekresultaten en heeft een aantal functies toegevoegd, waaronder nieuwe lokale advertentiemogelijkheden.

2009 Updates

Real-time zoeken  – 1 december 2009

Deze keer werd er in realtime gezocht naar echte Twitter feeds, Google News, nieuw geïndexeerde content en een aantal andere bronnen werden geïntegreerd in een real-time feed op sommige SERPs. De bronnen bleven zich in de loop der tijd uitbreiden, waaronder de sociale media.

Rel-canonical Tag  – 1 februari 2009

Google, Microsoft en Yahoo kondigden gezamenlijk steun aan voor de Canonical Tag, waardoor webmasters canonicalisatiesignalen kunnen sturen om bots te zoeken zonder dat dit gevolgen heeft voor menselijke bezoekers.

2008 Updates

Google Suggest  – 1 augustus 2008

In een grote verandering in hun logo-and-a-box home-page introduceerde Google Suggest, het weergeven van voorgestelde zoekopdrachten in een dropdown onder het zoekvak als bezoekers hun zoekopdrachten getypt. Suggest zou later gaan naar de macht Google Instant.

Dewey – 1 april 2008

Eind maart en begin april leek er een grootschalige shuffle plaats te vinden, maar de details waren onduidelijk. Sommigen vermoedden dat Google zijn eigen interne eigenschappen, waaronder Google Books, onder druk zette, maar het bewijs daarvan was beperkt.

2007 Updates

Universeel zoeken – 1 mei 2007

Hoewel niet uw typische algoritme-update, integreerde Google traditionele zoekresultaten met Nieuws, Video, Afbeeldingen, Lokaal en andere vertikalen, en veranderde het formaat ervan drastisch. De oude 10-lijst van SERP was officieel dood. Lang leve de oude 10-lijst SERP.

2005 Updates

Big Daddy – 1 december 2005

Technisch gezien was Big Daddy een infrastructuurupdate (zoals de meer recente “Caffeine”), en deze werd over een paar maanden uitgerold en in maart 2006 afgerond. Big Daddy heeft de manier waarop Google omging met URL-canonicalisatie, redirects (301/302) en andere technische zaken veranderd.

Google Local/Maps – 1 oktober 2005

Na de lancering van het Local Business Center in maart 2005 en het aanmoedigen van bedrijven om hun informatie bij te werken, heeft Google zijn Maps gegevens samengevoegd in de LBC, in een beweging die uiteindelijk zou leiden tot een aantal veranderingen in de lokale SEO.

Jagger  – 1 oktober 2005

Google heeft een reeks updates uitgebracht, meestal gericht op links van lage kwaliteit, waaronder wederzijdse links, link farms en betaalde links. Jagger is in minstens 3 fasen uitgerold, van ongeveer september tot november 2005, met de grootste impact in oktober.

XML Sitemaps  – 1 juni 2005

Google stond webmasters toe om XML-sitemaps in te dienen via Webmaster Tools, waarbij traditionele HTML-sitemaps werden omzeild en SEO’s directe (zij het kleine) invloed kregen op crawlen en indexatie.

Gepersonaliseerd zoeken  – 1 juni 2005

In tegenstelling tot eerdere pogingen tot personalisatie, waarbij aangepaste instellingen en profielen vereist waren, tikte de 2005 roll-out van gepersonaliseerde zoekopdrachten rechtstreeks in de zoekgeschiedenis van gebruikers om automatisch de resultaten aan te passen. Hoewel de impact in eerste instantie klein was, zou Google de zoekgeschiedenis voor veel toepassingen gaan gebruiken.

Bourbon  – 1 mei 2005

“GoogleGuy” (waarschijnlijk Matt Cutts) kondigde aan dat Google “zoiets als 3,5 veranderingen in zoekkwaliteit” uitrolde. Niemand wist zeker wat 0,5 van een verandering was, maar de leden van Webmaster World speculeerden dat Bourbon de manier waarop dubbele inhoud en niet-canonieke (www vs. non-www) URL’s werden behandeld, zou veranderen.

Nofollow  – 1 januari 2005

Om spam te bestrijden en de kwaliteit van de uitgaande verbinding te controleren, introduceren Google, Yahoo en Microsoft gezamenlijk het attribuut “nofollow”. Nofollow helpt bij het opruimen van links, inclusief spammy blogcommentaren. Hoewel dit geen traditionele algoritme-update is, heeft deze verandering geleidelijk een aanzienlijke invloed op de link-grafiek.

2004 Updates

Brandy – 1 februari 2004

Google heeft verschillende veranderingen doorgevoerd, waaronder een enorme indexuitbreiding, Latent Semantic Indexing (LSI), waar meer aandacht kwam voor anker-tekstrelevantie en het concept van link “buurten”. LSI breidde het vermogen van Google uit om synoniemen te begrijpen en bracht keywordanalyse naar een hoger niveau.

2003 Updates

Florida – 1 november 2003

Dit was de update die updates (en waarschijnlijk de SEO industrie) op de kaart zette. Veel sites verloren ranking, en ondernemers waren woedend. Florida klonk de doodsklok voor laagwaardige SEO-tactieken van eind jaren ’90, zoals keyword vulling, en maakte het spel een stuk interessanter.

Fritz  – 1 juli 2003

De maandelijkse “Google Dance” eindigde eindelijk met de “Fritz” update. In plaats van een volledige herziening van de index op ongeveer maandelijkse basis, is Google overgestapt op een incrementele aanpak. De index veranderde nu dagelijks.

Boston  – 1 februari 2003

Aangekondigd door SES Boston, was dit de eerste Google update. Oorspronkelijk was Google gericht op een grote maandelijkse update, dus de eerste paar updates waren een combinatie van algoritmewijzigingen en grote indexvernieuwingen (de zogenaamde “Google Dance”). Omdat er steeds vaker updates werden uitgebracht, stierf het maandelijkse idee al snel.